A kiegyensúlyozott étrend az életmódváltás és a fogyás egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb pillére. Hogyan segít az egészséges táplálkozási szokásokat kialakítani a szakember? Bihariné Erdei Evelin dietetikust kérdeztük a témáról.

Életmódváltás szakértői szemmel 2. – Hogyan segít a dietetikus?

A dietetikus az életmódváltás kialakításában, a helyes étrend összeállításában, szükség esetén a fogyásban, az egészség hosszú távú megőrzésében segíti a hozzá fordulókat.

– Nem kezdődhet el a közös munka a belgyógyászati és táplálkozási anamnézis ismerete nélkül. Friss, lehetőleg három hónapnál nem régebbi laborleletet, táplálkozási naplót, ismert vagy frissen felfedezett betegség esetén orvosi dokumentációt kérek a hozzám bejelentkezőktől. Amennyiben háttérbetegséggel is küzd a páciens, a szakorvosi vélemény és diagnózis alapján állítom össze a betegséghez alkalmazkodó diétát – mondja Bihariné Erdei Evelin dietetikus. – Mire a segítségemet kérik, a hozzám érkezők nagy része megszámlálhatatlanul sok divatdiétát kipróbált már, amelyek a legtöbbször ugyan gyors, ám ideiglenes eredményeket hoztak, és a leadott kilók többszöröse jött vissza. Hogy valóban tartós, egészséges eredményeket érjünk el, az életmódváltás javasolt. Az interneten, televízióban, különböző magazinokban rengeteg dezinformáció kering, és a laikusok nehezen tudják megválasztani, melyik a hiteles, ezért érdemes szakember segítségét kérni.

 

Életmódváltás szakértői szemmel 1. – Mit javasol az orvos?

 

Életmódváltás egyénre szabva

A leletek értékelése után úgynevezett antropometriai mérések következnek – a mért testsúly és testmagasság értékéből meghatározzák a testtömegindexet, mérik a has, derék, csípő kerületét, a testösszetételt –, hogy csak a leggyakoribbakat említsük, majd a táplálkozási szokások feltérképezése során az étkezési naplót is áttekintik, megbeszélik. Nagyon fontos, hogy a konzultáció során a szakember egyénre szabott étrendet állít össze.

A közös munka része a páciens nyomon követése is. Fontos, hogy eleinte viszonylag gyakran, havonta-kéthavonta (egyes betegségek esetén akár gyakrabban) találkozzanak. A diéta során újabb és újabb kérdések merülnek fel, és az sem ritka, hogy az elért eredmények alapján változtatni kell a kezdeti szabályokon. Ezek a találkozások a motiváció fenntartásában is segítenek.

 

A türelem az életmódváltás egyik titka

– Sok páciens azonnali, látványos eredményt szeretne, és elkenődik, ha a fogyás lassabban történik, mint amire számított. A motivációt erősíti, ha tudatosítjuk az eddig elért eredmények jelentőségét: attól még, hogy nem azonnal látványos a fogyás, lehet a páciens sokkal egészségesebb – magyarázza a szakember. – Nincs diéta, amely mindenki számára tökéletes lenne, néhány szabály betartása azonban senkinek sem árthat. Fontos szerepet játszanak a fogyásban a prebiotikumok, vagyis az élelmi rostok is, valamint az, ha türelmesek vagyunk, hiszen a szélsőséges módszerrel való gyors fogyás nem kedvez az egészséges testtömeg és testösszetétel elérésének és hosszú távú megtartásának. És persze szükséges – főleg, ha valaki ülőmunkát végez – a rendszeres testmozgás. Ez ügyben gyógytornász, személyi edző felkeresését javaslom.

 

Fő a rendszeresség!

Az egészséges táplálkozás alapja a rendszeresség. A napi étkezések számát egyénre szabottan határozzuk meg, az azonban általánosan érvényes, hogy főétkezést nem javasolt kihagyni, és ha lehet, nagyjából ugyanakkor üljünk asztalhoz, javasolja a dietetikus.

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

 

Hozzászólások

Top 5 őszi szépségtipp, hogy ne csak nyáron ragyogj
A hűvösebb, hidegebb időben már nehezebb megőrizni a nyáron „megszerzett” tündöklő külsőt – ha csak nem követünk néhány alapvető bőrápolási tanácsot.
Gyógyító kedvenceink – Így segít az állatasszisztált terápia
A jelenlétük, a látványuk már önmagában kedvező hatással van a kedélyállapotunkra, és a segítségükkel könnyebben átvészelhetjük életünk válságos időszakait. A szakértő elmondja, miként működik az állatasszisztált terápia.
Te is összevissza eszel, ha zsúfolt és nehéz napod van? Szakértőnk tippjei segíthetnek
A pörgős, terhelt, rohanós napokon bizony nehéz odafigyelni a kiegyensúlyozott táplálkozásra – ez pedig pluszkilókat eredményezhet. Ennek elkerüléséhez adunk néhány tanácsot.
Keresztirányú gyakorlatok Béres Alexandrával (videó)
A keresztirányú mozgásmintákat már korán elsajátítjuk a kúszással és a mászással. Ezek a mozdulatok segítik a jobb és a bal agyfélteke összehangolt működését, az idegrendszer megfelelő munkáját!
Megjelent a Diéta és Fitnesz legújabb lapszáma!
Hogyan készülj fel a hidegebb őszi időszakra? Valóban csodaszer a kollagén? Többek között erről is olvashatsz a legfrissebb Diéta és Fitnesz magazinban.
„Borzasztó érzés” – Csalók élnek vissza Makány Márta nevével és fogyásával
A divattervező fantasztikus fogyásának történetét az egész ország megismerhette, de Márta öröme mostanában nem felhőtlen: csalók áldozatává vált.
Laktató főétel fogyni vágyóknak: kölessel rakott kelkáposzta (videó)
Hosszú ideig eltelít, egészséges, nagyon finom, belefér a testsúlycsökkentő étrendbe is, és alig több mint 440 kalóriát tartalmaz. Érdemes kipróbálni!
Hogy működik? Energiafelhasználás sport közben
Honnan nyerjük az energiát a testmozgás során, és mire van szüksége a szervezetünknek a különböző típusú edzések alatt? Szakértőnk válaszol.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.