Bármikor szóba kerül a fogyás, az életmódváltás, szinte törvényszerűen felvetődik a jojóeffektus fogalma is. A fogyókúrázók jelentős hányada ugyanis igen komolyan küzd ezzel a jelenséggel, és sokan emiatt mondanak le az életmódváltásról.

Ha minden fogyókúrába belebuksz... – Az orvos tanácsai a jojóeffektus legyőzéséhez

Mit jelent a jojóeffektus?

A jojóeffektus a fáradságos fogyókúrával leadott kilók gyors visszaszedését jelenti. Lefogytunk, majd visszahíztunk, gyakran többet is, mint amennyit leadtunk. Azért többet, mert ha ugyanannyit eszünk is, mint korábban, még mielőtt belevágtunk a diétába, a rossz fogyókúra egyik hatása az volt, hogy károsítottuk az anyagcserénket, ennek következtében pedig könnyebben hízunk és nehezebben fogyunk.

Bővebben: ennek hátterében a sejtek inzulinérzékenységének romlása áll, az, hogy a sejtjeink egyre kevésbé figyelnek a túlságosan felszaporodó inzulin folytonossá váló jelzéseire, és nem használják fel a szervezetünkbe érkezett energiát, az zsírként raktározódik el. Ennek az az eredménye, hogy az anyagcserénk egyensúlya felborul, a testünk nehezebben fogy és könnyebben hízik. Amikor már nem diétázunk, akkor szembetaláljuk magunkat a jojóeffektussal. Ekkor – bár normális tartományban étkezünk – a szervezetünk mégis rosszabbul dolgozza fel a tápanyagokat.

 

Ördögi kör

Jellemzően a helytelen diéták miatt kerülünk a fogyás és visszahízás ördögi körébe. Az emberek többségében megvan az elszántság, de hajlamosak bedőlni a csodadiétáknak és helytelen módszereknek, amelyek tönkreteszik az anyagcserét.

A cél nem az, hogy felüljünk egy hullámvasútra, aminek eredményeképpen minden harmadik hónapban jól nézünk ki. Azt kell elérni, hogy egy olyan táplálkozást és életmódot alakítsunk ki, amely az életünk része lesz, és csinos, egészséges testet ad. Valamikor ráléptünk a hízás útjára, ami azt jelenti, hogy felborult a testünk egyensúlya, tehát ezt az egyensúlyi állapotot kell visszaállítani. Ehhez kell egy éles kormánymozdulatot tenni, és a hízásról áttérni a fogyás útjára. Az éles kormánymozdulat pedig egy anyagcsere-rendező, szakszerű program. Ennek úgy kell zárulnia, hogy amikor elértük a célunkat, akkor továbbra is az úton maradjunk.

 

Nem csak zavaró, ártalmas is

A jojóeffektus ártalmas a szervezetünk számára, nem véletlen, hogy olyan sok az inzulinrezisztenciával küszködő ember. Az elmúlt 20 év „csodafogyókúráinak” sajnos ebben nagy szerepük volt. A jojóeffektus számos egészségügyi kockázatot hordoz: kiváltója lehet a 2-es típusú cukorbetegségnek, magas koleszterinszintet eredményezhet, nő az epehólyag-bántalmak kockázata, és nem utolsósorban az ismétlődő kudarc, melyet az újra és újra bekövetkező visszahízás okoz, lelki problémákhoz vezethet. Sokan feladják, önmagukat hibáztatják, depressziósak lesznek, ami végül további táplálkozási zavarokhoz vezet. Pedig nem a fogyni vágyókban van a hiba, hanem a helytelen, szakmailag nem megalapozott módszerekben.

A helytelen diéták hosszabb távon rombolják a test természetes testsúlyszabályozását. Akik már sok ilyet végigcsináltak, azok olyan mértékben rombolták az anyagcsere-működésüket, hogy jobban érinti őket ez a probléma.

 

Mi a megoldás a jojóeffektus ellen?

Kerüljük el az alapvető hibákat! Akinél a súlyvesztés nem zsírból, hanem izomból történt, az biztosan vissza fogja hízni a leadott kilókat. Az is, aki nem hagy elég időt az anyagcsere tartós változására, és arra, hogy stabilan életformájává váljon a természetes testsúlyszabályozás. Hibázik, aki koplal, éhezteti magát. Visszahízhat az is, aki semmiféle testmozgást nem végez, mivel a sport javítja az anyagcserét. Végül pedig jojóeffektus léphet fel akkor is, ha valaki nem vezeti le a diétát egy súlymegtartó szakasszal, ahol megtanulja azokat a mennyiségeket, amelyekkel nem hízik vissza. Mindezeket elkerülhetjük, korrigálhatjuk, ha a kampányszerű csodadiéták helyett szakszerű súlyvesztésközpontú életmódváltásba kezdünk. Az utóbbi esetében nem fogunk éhezni, de szigorúan kevesebb energiát viszünk be a felhasználtnál. Figyelni kell a kiegyensúlyozott inzulinszintre, a fehérjedús táplálkozásra, és meg kell tanulnunk, hogy egy napon belül a testünk működésének megfelelően étkezzünk.

Fontos a mozgás is!

Furcsának tűnhet, de az ellenállással végzett edzések azok, melyek a testünket leginkább támogatni tudják a jojóeffektus elkerülésében. Ahhoz ugyanis, hogy a szervezetünk az aktív szövetet (izmot) megtartsa, munkára kell fogni, s a különböző edzésformák közül erre a leghatékonyabb „szer” a súlyzó. Ne féljünk tőle! Természetesen életmódunk ezen része is legyen szakszerűen megtervezett és fokozatosan bevezetett!

A cikk szakértője: dr. Farkas Kitti, az Alakorvoslás Program alapító orvosa.

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

 

 

 

Hozzászólások

Ez lesz az ősz desszertje: szilvás morzsasüti az új diétakirály
Az évszak sztárja a kicsit fanyar, de sütve elképesztően finom szilva. Nemcsak gombócot lehet készíteni belőle, hanem diétás morzsasütit is.
Így lesz sokáig gyönyörű, barna a bőröd
Ahány ország annyi szokás! Utánajártunk, hogy a különböző tájakon, milyen trükkökkel napoznak a nők.
Futás vagy gyaloglás? Melyik a jobb?
Természetesen mindkettő! A rendszeres testmozgás mindenképpen hasznos az egészség megőrzése szempontjából. A sport remek stresszűző, segít az ideális testsúly megőrzésében.
7 könnyű, diétás leves nyárra
Nincs annál egyszerűbb, mint a nyáron diétázni. Sokkal kevesebb ételt kívánunk, viszont több folyadékra van szüksége a szervezetünknek, ami hamarabb a telítettség érzetét kelti.
Ebből a gyümölcsből kell most minden nőnek jó sokat enni
A nők egyik leggyakoribb, kellemetlen tünetekkel járó hiányállapota a vashiány. A gyógyszertári szerek mellett vagy helyett azonban egy finom gyümölcs segítségével is feltölthetjük vasraktárainkat
Kevesebb szénhidrát szenvedés nélkül
Íme, néhány trükk, amelyek segítségével szenvedés és koplalás nélkül tudod csökkenteni a napi szénhidrátbevitelt.
Pollen-pollen keresztallergia – Ezért fontos tudni, hogy pontosan mi okozza a gondot!
Mi az a pollen-pollen, illetve a pollen-étel keresztallergia? Hogyan derül ki, hogy valójában mi okozza a tüneteket, és mit lehet tenni?
A máriatövis 7 tudományosan megalapozott előnye
A máriatövis a Silybum marianum néven is ismert növényből származó gyógynövény. A máriatövisből kivont szilimarin antioxidáns, vírusellenes és gyulladásgátló tulajdonságokkal rendelkezik.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.