Nem véletlenül áraszt el az élelmiszeripar cukorral olyan termékeket is, amikről elsőre nem is gondolnánk, hogy tartalmazzák ezt a nem túl egészséges édesítő anyagot.

Így tedd édesebbé a gluténmentes étrendet

Felvágottak, májkrémek, müzlik… ha nem vásárolunk tudatosan, arra figyelve, hogy minél kevesebb hozzáadott cukrot fogyasszunk, akkor sokat árthatunk a szervezetünknek. A cukor és az édes íz vonz minket, kívánjuk, teljesen rá lehet szokni, ezzel pedig tisztában vannak az élelmiszeripar szereplői. Nem véletlen tehát, ha az ebéd után Ön is él-hal egy falat csokoládéért vagy bármi nassolnivalóért.

Fotó majomkenyer.hu

Szerencsére, ha gluténmentes étrendről beszélünk, akkor is választhatunk olyan egészségesebb alapanyagokat, amik megadják az édesség élményét a cukor egészségkárosító hatása nélkül. Nem kell tehát lemondanunk a négy alapíz egyikéről gluténmentes édességek esetén sem.

Gyors áttekintés: mit nem ehet, aki gluténérzékeny

Nagymamáink konyhájának alapanyagai között az egyik dobogós helyet kétségkívül a liszt kapta. Ha végigvesszük a magyar sütemények, főzelékek, levesek elkészítési módját, akkor szinte mindben találunk búzalisztet, csak a mennyiség változik. A rántáshoz még csak egy-két kanálnyi, a süteményekhez, lepényekhez, kenyerekhez viszont már jóval több lisztet használtak. A főzelékek, levesek rántással való sűrítése alap eljárásnak számított a magyar konyhában. Ma ezt a különböző érzékenységek miatt kezdjük újragondolni.

A gluténmentes étrendet folytatók számára tilos a búzaliszt (teljes kiőrlésű, finom, durum, rétes, graham, tönkölybúza), zabliszt, árpaliszt, rozsliszt. Ezek helyett ma már szerencsére sokféle liszt közül választhatunk, például: rizsliszt, kölesliszt, kukoricaliszt, mandulaliszt, tökmagliszt, csicseriborsóliszt.

Ha köretekben gondolkodunk, akkor a gluténérzékenyek számára tiltott az árpa, rozs, bulgur, kuszkusz, zab és a rozs is. Tehát az ezekből készült tészták sem jöhetnek szóba. Ezek helyett a különböző rizsek és a belőlük készült tészták jelenthetnek alternatívát: rizstészta, hajdiatészta, üvegtészta. Csak hogy néhányat említsünk.

Szerencsére a különböző zöldségek, gyümölcsök, halak, tojás, tőkehúsok bátran fogyaszthatók a gluténmentes diétát követők számára is. A feldolgozott hús- és tejtermékek tekintetében viszont már körültekintőbben kell eljárnunk, minden esetben nézzük meg alaposan az összetevők listáját. Egyes joghurtokba például kerülhetnek kekszdarabok ízesítés gyanánt, és ez csak egy példa a sok közül.

Ne csak gluténmentes legyen, hanem egészséges is!

Ahogy a bevezetőben is írtuk, a gluténmentes termékek mellett arra is érdemes odafigyelnünk, hogy lehetőleg ne tartalmazzon sok cukrot vagy akár legyen cukormentes az az édesség, amit megveszünk. Köztudott, hogy a cukor milyen sok, Magyarországon széles tömeget érintő betegség kiváltó oka lehet. A cukorbetegségtől kezdve az elhízáson át az érrendszeri betegségekig. A túlzásba vitt cukorfogyasztás a mozgásszegény életmóddal párosítva veszélyes kombináció.

A cukor helyett számos olyan gyümölcs használható a süteményekben édesítésre, amikről nem is gondolnánk, hogy ilyen tulajdonsággal is rendelkeznek. Ezek közé tartozik például a datolya és a kókusz is. Ha már a gyümölcsöknél tartunk, egy-egy otthon elkészítette süteménynél arra is figyelhetünk, hogy lehetőleg idénygyümölccsel dolgozzunk. Ha télen is epertortára vágyunk, akkor érdemes nyáron friss epret lefagyasztani.

Ha visszafogjuk a cukorfogyasztást, rájöhetünk arra, hogy mennyiféle íz mellett mentünk el, mert nem hagyta őket érvényesülni a mindent elfedő cukor. Próbaképpen az egyik bevált receptünket készítsük feleannyi cukorral, vagy teljesen hagyjuk el a cukrot, és pótoljuk egy egészségesebb alternatívával. Meglepő lehet az eredmény.

Gluténmentes és egészséges édesség a boltból? Lehetséges!

Sajnos nincs mindig időnk vagy energiánk ahhoz, hogy otthon magunk készítsünk édességet, bár a saját konyhánkban biztosak lehetünk az alapanyagok minőségében, tisztaságában.

Szerencsére a különböző érzékenységeknek, diétáknak megfelelően egyre több olyan bolt, webáruház nyílik, ahol kedvünkre, biztonságosan vásárolhatunk. Az egészséges és finom termékekre remek példák a gluténmentes és vegán édességek a Majomkenyértől. A Majomkenyér egy teljes egészében magyar innováció, amely a cukormentes, gluténmentes és vegán étrendedhez kínál jobbnál-jobb minőségű kekszeket, bonbonokat, sőt, még szaloncukrokat is.

Tudatosítsuk az étkezési szokásainkat!

Ha már a lisztnél nagyanyáink konyháit emlegettük, akkor az étkezési szokások terén van mit újra felfedeznünk az előző generációk gyakorlataiból. Ehhez talán még régebbre is érdemes visszamennünk. Ma szinte minden nap eszünk egy falat édességet az ebéd után, elugrunk egy süteményre vagy nyáron jégkrémre, fagyira. A évtizedekkel ezelőtt például nem hogy édesség, de hús sem került hétköznap az asztalra, nem nassoltak annyit az emberek, mint manapság. Ezt talán érdemes lenne újra magunkévá tenni.

A gluténmentes étrend vagy bármilyen érzékenység tudatosabb étkezésre vezethet minket. Ha elkezdünk utánanézni annak, hogy mit, mikor és hogyan érdemes fogyasztani, akkor elindulhatunk egy egészségesebb életmód kialakításának útján. Erre ma egyre inkább szükség van. A gluténmentes étkezést tehát ne gátnak vagy nehézségnek éljük meg, hanem egy lehetőségnek arra, hogy változtassunk. Ki tudja, ez a változás talán nemcsak nekünk, de a környezetünknek is előnyére válhat.

Ez is érdekelhet:

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

 Fogyás három fázisban: diétázz dinnyével
Képtelenség ellenállni ennek a zamatos és édes finomságnak nyáron, és szerencsére nem is kell, hiszen még a fogyókúrát is segíti: egy hét alatt akár négy kilótól is megszabadulhatunk!
Miért tökéletes a cukkini egy diétához?
10 óriási változás, ha rendszeresen úszol
Kiváló módja annak, hogy tegyünk az egészségünkért: egy óra úszás majdnem annyi kalóriát éget el, mint a futás, anélkül hogy bármilyen negatív hatással lenne a csontokra és az ízületekre.
15 kilót fogyott Brigi, mert rájött, hol nem szabad hibázni
Molnár Brigitta táncosnak készült, de egy sérülés miatt meghiúsult az álma. Miután abbahagyta a sportot, három hónap alatt 15 kilót hízott. Többek között a saját diétázós csalódásai miatt kezdett el táplálkozási tanácsadással foglalkozni.
A legjobb trükkök, hogy ráncmentes maradjon az arc
A szarkalábak, ráncok az öregedés természetes velejárói, hiszen a bőr a kor előrehaladtával veszít rugalmasságából, kollagéntermelése csökken. Néhány tipp, amelyek segítségével késleltethető a ráncok megjelenése.
10 perces diétás barackleves - ennél jobb a melegben nem kell!
A nyár legízletesebb gyógyító gyümölcse a barack. Ez a rostokban gazdag, lédús csemege tisztítja és méregteleníti az egész testet és rengeteg variációban elkészíthető. Most egy levest készítettünk belőle.
Fogyás 3 fázisban: így használd a dinnyediétát
Képtelenség ellenállni ennek a zamatos és édes finomságnak nyáron, és szerencsére nem is kell, hiszen még a fogyókúrát is segíti: egy hét alatt akár négy kilótól is megszabadulhatsz!
Így ismerheted fel, ha kapcsolatfüggő vagy
Egy új szerelem mindenkinek felborítja a napi rutinját. Nincs abban semmi rossz, ha rajongásig szereted a párodat, és igyekszel minél többet vele lenni. Mégis van egy határ, amin nem érdemes átlépni.

Ajánlataink