A mozgás maga az élet. Ha testileg és/vagy lelkileg megbetegszünk, akkor a testmozgás, a sport a segíthet visszanyerni elveszett életerőnket.

Levertség, önbizalomhiány, túlsúly – Mindre gyógyír a sport

Tudományos kutatások sora bizonyítja, hogy a rendszeres sport, az aktív életmód milyen nagyszerű hatással van a szervezetünkre.

sport ősz

Fotó: Shutterstock

– Hangulatzavarok, depresszió, lelki traumák esetén kifejezetten lélekgyógyító a mozgás. Összehasonlító vizsgálatok kimutatták, hogy heti háromszor 30 perc séta, azaz 1,5 óra mozgás már mérhetően hangulatjavító hatású – mondja Kiss-Nemes Veronika sportszakpszichológus a Diéta és Fitnesznek.

 

Antidepresszánsok helyett

A testmozgás sok tekintetben – főként a mellékhatások szempontjából – előnyösebb, mint a hangulatjavító gyógyszerek szedése. Ezt egy depressziós betegek bevonásával végzett vizsgálat is bizonyítja. A résztvevők egyik csoportjának tagjai, amellett, hogy valamilyen mozgást végeztek, gyógyszert is szedtek. A másik csoportba tartozók viszont csak mozogtak. A kutatók meglepő eredményre jutottak: azok voltak pszichésen rosszabb állapotban, akik gyógyszert szedtek.

– Az antidepresszánsok dopamin- és szerotoninpótlók. Hangulatzavarok esetén ezekből a hormonokból termelődik kevesebb a szervezetben. A sport, a mozgás pedig éppen e hormonok mennyiségét növeli, ráadásul „boldogsághormont”, azaz endorfint is termel, amely az általános jó hangulatért és a stresszoldásért felel – magyarázza a pszichológus.

 

Lélekromboló mozgáshiány

Nyakunkon a téli depresszió. Nincs elég napfény, a hideg miatt kevesebbet mozgunk, ezért hajlamosabbak vagyunk arra, hogy rossz hangulatba kerüljünk. Megelőzésképpen érdemes gyakrabban mozogni, például sétálni vagy legalább otthon végezni néhány tornagyakorlatot.

Sajnos már kijelenthetjük, hogy a depresszió a modern kor betegsége, ennek részben a mozgáshiány az oka.

Száz évvel ezelőtt sokkal többet kellett mozogniuk az embereknek ahhoz, hogy legyen ennivalójuk, vizük, vagy tudjanak fűteni, így körülbelül négy órát töltöttek naponta aktívan, mozgással. Ehhez képest ma az emberek többsége általában napi nyolc órát ül a munkahelyén vagy az iskolában, és ehhez jön még hozzá az utazás, az otthoni tévézés, számítógépezés, tabletezés – ami összesen 13–16 óra ülést is jelenthet. Nem csoda, ha nő a hangulatbetegségekben szenvedők száma. A szakemberek szerint, ha továbbra is így élünk, akkor néhány év múlva négyből egy fiatal, illetve minden második felnőtt ember depressziós lesz.

 

Hány lépést tegyél meg naponta az egészségedért? Kattints ide, és kiderül!

 

Bringázással a tanulási zavarok ellen

Manapság sokkal több a figyelemzavaros, illetve koordinációs problémákkal küzdő gyerek, mint korábban. Az ok a digitalizációban keresendő, pontosabban abban, hogy hagyjuk a gyerekeket a különféle kütyük rabjává válni. Ha leültetjük őket valamilyen „digitális bébiszitter” elé, akár órákig is képesek bámulni a képeket.

Ezért nekünk, felnőtteknek kell ésszerű határt szabnunk a kütyühasználatot illetően!

– Az idegrendszer éréséhez elengedhetetlen, hogy eleget játszhassanak, szabadon mozoghassanak a természetben. A kerékpározás például segíthet megelőzni a különféle tanulási zavarokat. Sajnos mostanában sok gyerek nő fel úgy, hogy nem tud biciklizni, mert a szülőknek nem jutott idejük arra, hogy megtanítsák rá – állapítja meg Kiss-Nemes Veronika. – Ennek valószínűleg az az oka, hogy sok szülő ahelyett, hogy mozogna, és ezzel jó példát mutatna, folyton a telefonját böngészi.

 

Gyógyító sport

A mozgás hatására magunk mögött hagyjuk a napi gondokat, az elménk elcsendesedik, nyugodtabbá válunk.

Nemcsak a lelkiállapotunkon javíthat a mozgás, hanem testi problémák esetén is elősegítheti a gyógyulást.

Sport közben figyelmünk a betegségről, a fájdalmakról áthelyeződik a mozdulatokra, és e fókuszváltással könnyebben legyőzhető az esetleges betegségtudat, ezáltal maga a betegség is. Sokféle egészségügyi probléma – túlsúly, hangulatproblémák – hátterében állhat mozgáshiány. Ha ezt a hiányt pótoljuk, azzal hozzájárulhatunk a gyógyuláshoz. Rendszeres mozgással megelőzhetjük a mozgásszervi problémákat, és számos betegség – így például az időskori szellemi leépülés – kialakulásának esélyeit is csökkenthetjük.

 

Ez is érdekelhet: Egészségvédő tanácsok ülőmunkát végzőknek

 

Kapcsolatban a testünkkel

Sokan nincsenek kapcsolatban sem a testükkel, sem a lelkükkel. A betegség lehetőséget ad arra, hogy a beteg kontaktusba kerüljön a testével, és megtudja, hogy milyen folyamatok zajlanak a lelkében. Ha a gyógyulás érdekében a mozgást is beveted, ezáltal szintén hozzájárulhatsz az erősebb testtudat kialakításához. Az aktivitás tehát elősegítheti a gyógyulást, és felgyógyulván az egészséged megőrzését is.

– Ha testi fájdalmaink vannak vagy rossz a kedélyállapotunk, hajlamosak vagyunk rögtön a pirulákért nyúlni. Ahhoz azonban, hogy jól legyünk, több energiát kell befektetnünk, mint egy gyógyszer bevétele. Ha állapotunk engedi, inkább a természetes kémiát használjuk, vagyis mozogjunk, hogy testileg és lelkileg is minél hamarabb újra egyensúlyba kerülhessünk – javasolja a sportpszichológus.

Fuss, tekerj, túrázz novemberben is! Szuper szabadidős tippekért kattins ide!

 

 

Hozzászólások

Ez a legjobb recept: főzzünk eperlekvárt cukor nélkül!
Sokáig éltünk abban a tévhitben, hogy eperlekvárt, szörpöt eltenni csak cukorral lehet.
Itt a kánikula! Így lehet jól aludni a nagy melegben
Sokan várták már, hogy végre tartósan meleg, vagyis igazi fülledt nyár legyen, ugyanakkor ez a hőség rendkívül igénybe veszi a szervezetet.
Így lesz sokáig gyönyörű a barna bőr
Így lesz sokáig gyönyörű a barna bőr
A reggeli mozgás jótékony hatásai
Ahogy egyre jobb az idő, még az is könnyebben kel a korai nappal, aki egyébként szeret sokáig lustálkodni. Élvezze és használja ki a nyarat a reggeli mozgásra is!
13 tipp a hőségben való edzéshez
Győzd le a forróságot azzal, hogy felkészülsz rá!
Most nyílik a bodza, tedd el télire cukor nélkül
Te is imádod a bodza szörpöt, de megrémiszt, mennyi egészségtelen fehér cukor kell bele? Mutatjuk, hogy készítsd el a diétás változatot.
Íme 25 perc pokoli kettlebell-edzés Hegedűs Dórival!
A FitPercek legfrissebb videójában Hegdűs Dóri, személyi edző mutat néhány remek gyakorlatot, hogy érdemes a kettlebell-lal mozogni.
4 isteni nyári leves, amit akkor is ehetsz, ha diétázol
Nyáron is nagyon fontos a folyadékfogyasztás, és egy jó tányér leves akár elég is lehet, hiszen ezekben a hónapokban nem jó nagyon leterhelni a gyomrot. Ezekből a finomságokból viszont bátran ehetünk.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.