Honnan nyerjük az energiát a testmozgás során, és mire van szüksége a szervezetünknek a különböző típusú edzések alatt? Szakértőnk, Czanik Krisztián személyi edző válaszol.

Hogy működik? Energiafelhasználás sport közben

Az köztudott, hogy a sportoláshoz energia kell, de vajon ezt honnan „szerezzük be”, azaz hogyan működik az energiafelhasználás? Czanik Krisztián egy olvasó kérdésre válaszolva foglalja össze az alaptudnivalókat a témáról.

 

Miből lesz az energia?

A legtöbb táplálék különböző tápanyagokból, szénhidrátokból, fehérjékből, zsírokból, vitaminokból, ásványi sókból és rostanyagokból áll. Az emésztés során az összetett szénhidrátok energiát adó egyszerű cukrokká, a fehérjék aminosavakká, a zsírok zsírsavakká és glicerinné bomlanak le. A hirtelen, azonnali energiafelhasználás a glikogénraktárakból történik.

 

Szénhidrátból, zsírból

A glikogénraktárakat edzés, fizikai munkavégzés előtt fel kell tölteni, hogy meggátoljuk a katabolikus folyamatokat, és ne az izmainkból fedezzük a munkavégzéshez, edzéshez szükséges energiaigényünket. Anaerob, súlyzós edzésnél az energiaszolgáltatók a szénhidrátok, aerob edzésnél előbb a szénhidrátok, majd a zsírok veszik át az energiaszolgáltatók szerepét.

A szervezet annak alapján válogatja meg az energiaszolgáltató folyamatok alapanyagait, hogy melyik mozgósítható a leggyorsabban és a legkönnyebben. Első körben a glikogénraktárak tartalma szolgáltatja az energiát. De ez nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem nyer a szervezet energiát zsírból az első 40 percben is, viszont meghatározó módon a szénhidrátokat használja fel. A szénhidrátraktárak tartalma 40 perc elteltével lecsökken, és előtérbe kerülnek a zsírok.

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

 

 

Hozzászólások

Állj fel! Egészségvédő tanácsok ülőmunkát végzőknek
Íme, néhány tipp, hogy kiszabadulhass az irodai szék „rabságából”.
Melyik fontos tápanyagokat tartalmazza a kismama étrendje?
Az anya várandósság alatti életmódja kihat a magzatra is, éppen ezért sem mindegy, hogy milyen élelmiszereket fogyaszt a kismama a terhessége alatt.
Tökéletes őszi főétel: sertéskaraj sült almával és lila hagymával
Az omlós, szaftos hús és a fűszeres, édeskés sült alma páratlan duója a titka ennek az ínycsiklandó főételnek. Egyszerűen elkészíthető, egészséges, és bármilyen alkalomra beválik.
Kell-e a víztisztító, ha mellékíze van a csapból folyó ivóvíznek?
Vajon szükséges-e víztisztító berendezést használni, vagy a csapból folyó ivóvíz fogyasztható akkor is, ha néha úgy érezzük, hogy kellemetlen mellékíze van?
Iktasd ki! 7 furcsa ok a pattanásos bőr hátterében
A felnőttkori pattanások bizony sok kellemetlen percet szereznek, ezért érdemes megkeresni a kiváltó okokat. A Diéta és Fitnesz összegyűjtött néhány érdekes tényezőt, ami a problémához vezethet.
Érdekességek a tojásról, amiket nem biztos, hogy tudtál
A tojás az anyatej után a legjobb minőségű ételünk, mellesleg az emberiség legelterjedtebb fehérjeforrása. A tojásnak számos jótékony hatása van az egészségre.
Melengető finomság: Fűszeres almás-sütőtökös krémleves
A hűvös őszi estékre tökéletes választás az évszak két kedvencéből, a sütőtökből és almából készült fűszeres, melengető krémleves.
Alexander-technika – szelíd gyógymód a krónikus fájdalom ellen
Hanyag tartás, lógó fej, megfeszített végtagok, fájó hát és derék. Ismerős? Az Alexander-technika segítségével nemcsak a panaszokat szüntethetjük meg, de testi-lelki egészségünkért is sokat tehetünk.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.