Most lerántjuk a leplet a legnagyobb mítoszokról a témával kapcsolatban.

Gluténérzékeny vagy? Íme, a legnagyobb mítoszok

Nincs könnyű helyzetben, aki gluténérzékeny. Nem azért, mert nehéz kezelni az állapotát, sokkal inkább azért, mert még mindig túl sok tévhit él az emberekben a gluténérzékenységgel kapcsolatban.

A sütik drágák és ízetlenek

Makacsul tartja magát a nézet, miszerint a gluténmentes alapanyagokból készült kételek – főleg a sütemények – élvezhetetlenek, leginkább fűrészporhoz hasonlít az ízük és az állaguk is. Mindehhez
ráadásul nagyon drágán lehet hozzájutni, tehát duplán is sajnálhatjuk a gluténérzékenyeket. Az, hogy drága, relatív persze, de azért elmondhatjuk: ma már olyanszéles a megfizethető gluténmentes
alapanyagok kínálata, hogy bárki bármikor könnyen készíthet mentes desszertet. Fontos, hogy nem csak a hagyományos liszt, de a sütőpor, sőt a pudingpor is tartalmazhat glutént, ezért a hozzávalóknál is gondoljuk végig, hogy melyiket kell mentes változatra cserélnünk. Sajnálkozás, minden tudományos alapot nélkülöző jó tanácsok – ismerőshelyzet egy gluténérzékenynek. Hiába az egyre több tudományosan bizonyított tény, mégis vannak olyan hamis állítások, amelyek megkeserítik a mindennapokat.

A péksütemények ehetetlenek

A kenyér és a péksütemények sarkalatos pontjai a gluténmentes diétának. Sajnos akármennyire próbálkozunk, a búzalisztből készült kenyér állagát nehéz elérni
mentes lisztekkel. (Mivel a glutén egy szerkezetalakító fehérje, a hiánya nagyban befolyásolja a mentes pékáruk állagát és minőségét.) Azért kétségbeesni nem kell, ma már kaphatók olyan gluténmentes kenyérlisztkeverékek, amelyekkel jó minőségű kenyér süthető.

Gluténmentes diétával fogyózom

Ismerjük a divat-gluténmentességet és a fogyókúrázók tévedését. Önmagában az, hogy egy termék gluténmentes, még messze nem jelenti azt, hogy egészséges
is. Mivel a glutén hiánya befolyásolja az állagot és a tésztaszerkezetet, nagyon sok gluténmentes termék tartalmaz több cukrot vagy hozzáadott zsiradékot a megfelelő állag elérése
érdekében, ezért is jobb, ha magunk készítjük. A gluténmentes lisztek szénhidráttartalma a legtöbb esetben hasonló a búzalisztéhez, ugyanúgy finomított,
gyorsan felszívódó szénhidrátok. Természetesen gluténérzékenyként a mentes diéta szükségszerű, és lehet egészséges étrendet követni glutén nélkül is, de önmagában a gluténmentesség nem jelenti azt, hogy egy termék egészséges.

A glutén a búza vízben nem oldható tartalék fehérjéinek (sikérfehérjék) része, amelynek két fehérjefrakciója a gliadinok és a gluteninek. A cöliákia betegséget, illetve a néhány gabonaallergiátaz alkoholban oldható összetevők, a gliadinok váltják ki.

Egy falat nem árthat

„Mit kell finnyáskodni, egy falattól nem halsz meg…” Igen, csakhogy a gluténérzékenység nem egyenlő azzal, hogy válogatós vagy. Ez egy autoimmun betegség, amelyre csak az életen át tartó,100 százalékig gluténmentes diéta nyújt megoldást. Egy gluténérzékeny ember szervezete számára a legkisebb szennyeződés is durva tünetekkel és hosszú távon komoly egészségügyi kockázattal járhat! Ezért figyeljünk arra, hogy a gluténmentes alapanyagokat mindig külön tároljuk, az ételeket mindig külön készítsük el és külön kezeljük, ne tegyük egy tálba például a zsemlemorzsás és a kukoricalisztes rántott húst, mert azt már nem fogyaszthatja egy gluténérzékeny. Ha neki főzünk, a legjobb, ha az egész menüt gluténmentesre tervezzük, hiszen
így kerülhetjük el a legkönnyebben a keresztszennyeződést, és megkönnyítjük a saját dolgunkat is.

Szűcs Zsuzsanna MSc MDOSZ elnök Szakértőnk tanácsa:

A gluténmentes étrend alacsonyabb rosttartalmú lehet, ezért fontos, hogy az étrendben bőven
szerepeljenek az egyébként természetesen gluténmentes zöldségfélék, gyümölcsök, hüvelyesek, olajos magvak (például lenmag), illetve érdemes a gluténmentes házi pékárut és süteményeket dúsítani rostokkal, például almarosttal vagy útifűmaghéjjal.

Ez is érdekelhet:

Hozzászólások

Igazi diétabomba: így használd fel a céklát
Valljuk be, a nyers cékla nem a legbizalomgerjesztőbb áru a zöldségesnél, sokaknak legföljebb a savanyúság jut róla eszébe. Pedig ez a tél végéig kapható vitaminbomba nem csak remek diétás étek, de számtalan finomság alapanyaga is.
Mire jó pontosan az útifűmaghéj? Most megtudhatod!
Ez az indiai aprócska gyógynövény hihetetlen erővel bír. Rosttartalmának köszönhetően tökéletesen megszűnteti az éhségérzetet, ráadásul valósággal átmossa a szervezetedet. Ismerd meg közelebbről.
5 tipp, ha kezdő vagy és imádni fogod a futást
Elhatározod, hogy futni fogsz. Olyan egyszerűnek tűnik, hiszen mindenki csinálja. Mi lehet a titkuk?
Megszólalt a kozmetikus: ezek a legnagyobb szépségápolási bakik
A legtöbbet az időhiányra, az állandó rohanásra fogjuk – a szépségápolási hibáinkkal azonban hosszú távon többet ártunk, mint amennyit nyerünk azon a pár percen, amíg elkövetjük azokat.
A fogyókúra királynői: fedezzük fel a salátákat!
Mióta a zöldsaláta-választék itthon is túlnőtt a fejessalátán, sőt a jégsalátán is, a diétázók igazi kánaánban lubickolhatnak.
Tavaszi bőrápolás otthon, így lesz gyönyyörű az arc
Egyre többen választanak természetes alapanyagokat tartalmazó bőrápolókat, kozmetikumokat, legyen szó arctisztítóról, hidratálóról vagy festékekről.
Így gyalogolj, hogy fogyj!
Nincs szükséged eszközökre, hogy minőségi edzést végezz – elég egy jó cipő, és már indulhat is a sportolás! A gyaloglás bárki számára elérhető, kalóriaégető mozgásforma.
Szuper ötlet: tedd üvegbe a reggelit!
Kiadós, tápláló reggelivel indítod a napot? Jól teszed! Ha a munka előtti rohanásban nincs időd, készítsd el a reggelidet előző este, és éjszaka pihentesd a hűtőben.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.