Oldal kiválasztása
A koronavírus miatti elszigeteltség drámaian megváltoztatta a hétköznapokat. A „társadalmi távolságtartás” pedig könnyen elmagányosodáshoz, levertséghez vezethet... A mentális egészsége megőrzése érdekében próbálja ki az alábbi tanácsokat!

Félelmeink és a négy fal közé zárva – 12 tipp a depresszió ellen

Vészhelyzet: extrém stressz

Ha jelenleg bizonytalan, és aggódik saját maga és szerettei sorsáért, tudnia kell, hogy ezzel nincs egyedül. Az iskolai bezárások, a sokak által eddig annyira vágyott home office és más, kormányzati korlátozások komoly hatással bírnak a hétköznapokra. A különböző rendelkezések azonban azért vannak, hogy segítsenek megakadályozni a járvány terjedését, illetve hogy lassítsák a terjedés sebességét. Sajnos azonban a népesség jelenős része már egyébként is hangulat- vagy szorongási zavarokkal küzd, amit az extrém stresszhelyzet és a már említett társadalmi távolságtartás, elhatárolódás (social distancing) tovább ronthat. Az eddig támogató, erős családtagok, barátok is bizonytalanná válhatnak: aggódhatnak például a járvány miatt kialakult pénzügyi instabilitás miatt, félhetnek a betegségtől. Mit tehet, hogy megőrizze mentális egészségét, és hogy megoldásokat találjon a depresszió ellen?

 

1. Adjon időt magának!

Teljesen normális, ha most úgy érzi, hogy képtelen átlátni a helyzetet. A pozitív és negatív érzések ezekben a napokban szinte pillanatok alatt változnak az emberekben. Figyelje meg mások, például a családja, barátai, szomszédai reakcióját. Néhány nap után a legnagyobb vészhelyzetben is csillapodnak az indulatok, tisztulnak a gondolatok.

2. Tervezzen online találkákat!

Az, hogy nem találkozhat a barátaival, még nem jelenti azt, hogy társadalmilag elszigetelten kellene élnie a következő hetekben, hónapokban. Az online tér szerencsére lehetőséget ad közös kávézásra, ebédre, vacsorára, nagy beszélgetésekre. Ezek az események rendkívül jó módszerek lehetnek a depresszió ellen.

3. Segítség az időseknek

Sok idős ember egyébként is eléggé elszigetelten él… Ráadásul nem feltétlenül használnak okostelefonokat és laptopokat, mint a fiatalabb korosztályok tagjai. Ezért eljött az idő, hogy süssön-főzzön a szomszéd néninek, bácsinak, majd egy jó könyv, újság, és persze egy kedves levél kíséretében letegye az ajtajuk elé az ajándékot. Napi néhány perces, érdeklődő telefon is már-már életmentő lehet a magányos időseknek.

 

4. Ha úgy érzi, bátran forduljon szakemberhez!

Nagyon sok szakember, azaz pszichológus, pszichiáter online tanácsadásra váltott. Ha volt megbeszélt időpontja, telefonon, skyp-on, chaten, videóchaten tud beszélni szakképzett segítővel, de új betegként is foglalkoznak önnel, ha szükséges. Ne szégyelljen segítséget kérni!

 

5. Rendszeres sport, azaz egy kicsi mozgás most is mindenkinek kell

Szakemberek szerint testmozgás közben endorfin termelődik, aminek bizonyítottan stresszcsökkentő hatása van, és szuper fegyver a depresszió ellen. Amíg teheti, menjen el sétálni az otthona közelében, fusson vagy kerékpározzon – persze szigorúan a szabályok betartásával! A lakásban is mozoghat: az interneten egyre több, közös mozgásra ösztönző edző tart órát. A sporttal ráadásul fokozhatja az immunrendszer védekező képességét is.

6. Tanuljon meg relaxálni!

Még akkor is érdemes néhány nagy lélegzetet venni, ha egyébként nem szokott semmilyen módon lazítani, meditálni. Építse be a napi rutinjába a légzőgyakorlatokat, a meditálást, a zenehallgatást, a jógát – ezekkel a módszerekkel csökkentheti a feszültséget.

7. Az egészsége védelmében

A túlzott mennyiségű alkoholfogyasztás, cigarettázás, a magas cukor- és zsírtartalmú ételek fogyasztása csak átmeneti megkönnyebbülést hoz, megoldást nem jelent a nehéz helyzetekben. Az egészséges táplálkozás, a rendszeres mozgás, az alvás rendkívül fontos, hogy ezekben az embert próbáló pillanatokban is erős maradjon szellemileg és fizikailag egyaránt.

8. Időnként zárja ki a külvilág eseményeit

Nem érdemes a nap 24 órájában figyelni a híreket, mert ez csak fokozza a szorongást, valamint növeli a depresszió kialakulásának esélyét. Persze fontos tudni, hogy mi történik a világban, milyen intézkedéseket hoznak a járvány miatt, ezért válasszon ki egy megbízható forrást, és naponta kétszer csekkolja le a híreket. A rémhíreket, pletykákat hagyja figyelmen kívül!

9. Itt az idő a takarításra, rendszerezésre

Nem csak a fertőtlenítésre gondolunk! Itt az idő, hogy végre rendet tegyen a szekrényekben, átválogassa az íróasztal fiókjában heverő hivatalos papírokat. Kisebb felújításokba is érdemes belevágni.

10. Próbáljon ki új dolgokat!

Mindig szeretett volna kötni, de soha nem volt ideje megtanulni? Most megteheti! Mint ahogy kísérletezhet a konyhában, főzhet és süthet akár minden nap. Ezek a tevékenységek azért is fontosak, mert így azt érezheti, hogy teljesített egy feladatot, ez pedig mentálisan erősebbé teszi, és segítséget jelent a depresszió ellen is.

11. Struktúrált hétköznapok

Keljen fel időben, öltözzön fel, és készítsen ütemtervet a feladatairól. Határozza meg, hogy mennyi időt tölt munkával, mikor tart ebédszünetet, mikor mozog, mikor tölt a családjával időt. Ez azoknak is fontos, akik egyedül élnek, és azoknak is, akiknek komoly logisztika az otthoni munkavégzés, a gyerekek otthoni tanítása és a háztartás vezetése.

12. Ne pánikoljon!

Ne továbbítson szorongást kiváltó híreket, ne reagáljon a negatív bejegyzésekre. Osszon meg nyugtató tartalmakat, mint például Tom Hanks és Rita Wilson videóit a karanténból.

EZ IS ÉRDEKELHETI:

Hozzászólások

Ezért nagyon fontos a nőknek az olajos magvak fogyasztása!
Ásványi anyagokban, vitaminokban, rostokban gazdag élelmiszerek, amelyek kiemelt szerepet játszhatnak a női egészségmegőrzésben. A magvak nem véletlenül a kedvenceink!
Kitörés felturbózva – Top 6 variáció Béres Alexandrától
A klasszikus, bevált gyakorlatokba is lehet némi nehezítést, izgalmat csempészni. Íme, a comb és a farizom formálásának adu ásza, a kitörés – egy kicsit másképp.
Ezt rágcsálja! 12 alacsony szénhidráttartalmú nasi
Nem kell lemondani a finomságokról, csak válasszuk meg jól, hogy mit falatozunk. Olyan egészséges, alacsony szénhidráttartalmú ételeket gyűjtöttünk össze, amelyekből mértékkel nyugodtan csemegézhetünk.
A szabadtéri sport 6 szabálya járvány idején + Gyakorlatok
Amíg nincs kijárási tilalom, addig a biztonsági szabályok betartásával megengedett a szabadban sportolni. Mik a legfontosabb előírások, és milyen gyakorlatokat végezzünk? Útmutatónkból kiderül.
„Élvezem, hogy kísérletezhetek a konyhában!” – interjú Végh Judit színésznővel
Áprilisi címlaplányunk, Végh Judit az év elején komoly változtatást eszközölt ez életmódjában: vegán lett. A színésznővel az új táplálkozási szokásairól is beszélgetünk a vele készült interjúban.
Feszült? Ideges? Segítenek ezek a stresszűző ételek!
A szorongás, az aggodalom és a stressz – főleg most – sokak életének része, és már az egészségünkre is hatással van. Ezen az állapoton azonban sporttal és helyes étrenddel is javíthatunk.
Félelem, önsajnálat vagy lustaság? A halogatás lélektana
A nehéz helyzetekben a problémaorientált ember a kétségbeesés és a passzivitás köntösébe bújik. De van-e kiút ebből a viselkedésformából, hogyan győzhető le a halogatás?
Nagy diétaválasztó – milyen fogyókúrás módszer illik önhöz?
Érdemes a személyiségtípusát is figyelembe vennie, mielőtt belevágna az étkezése megreformálásába. Nézze meg, melyik kategóriába tartozik és segítünk, hogyan könnyíthetné meg az életmódváltást.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.