„Csak akarni kell!” – állítják sokan, ha a fogyásról, izmosodásról, állóképesség-növelésről esik szó. Valóban? Nincs olyan, hogy az élet, a genetika, a készségek határt szabnak a terveinknek? Erre a kérdésre kerestük a választ szakértőinkkel.

Fogyás, alakformálás, önfejlesztés – Tényleg minden csak akaraterő kérdése?

– Az akaraterő hiánya gyakran összefüggésben van a kudarccal. Ha valami nehezen megy, azt könnyű feladni, míg ha sikerélményünk van, az erőt és kitartást ad – mondja dr. Farkas Kitti, az Alakorvoslás program megalkotója. – Gyakran találkozunk azzal a megfogalmazással, hogy „kipróbáltam már mindent, és sehogy sem tudok lefogyni”. Meggyőződésünk, hogy az akaraterő gyengülése nem ok, hanem következmény. Annak a következménye, hogy a fogyni vágyó emberek 90 százaléka helytelen módszert választ. Sokáig megvan tehát a kellő elhatározás, de mivel sorozatosan szakszerűtlen fogyókúrákba kezdenek, előbb-utóbb az akaraterő is elpárolog.

 

Mint mindenért, a jó formáért is tenni kell!

– Az emberek döntő többsége az edzés területén is a könnyebb ellenállás felé megy. Pedig, mint az életben mindenért, a jó formáért is tenni kell, ami időt és energiát igényel. Ezt el kell fogadnunk! – hangsúlyozza Dobos Gábor funkcionális tréner. – Csak keveseknek adatik meg, hogy azt esznek, amit akarnak, illetve keveset mozognak vagy épp egyáltalán nem mozognak, és mégis jól néznek ki. Tehát mindenkinek szüksége van a számára szimpatikus mozgásformára.

 

Akaraterő kontra genetika

Tény, hogy az emberek jelentős része a túlsúlyt illetően hajlamos a genetikával vagy valamilyen hormonális problémával, például pajzsmirigybetegséggel vagy inzulinrezisztenciával „takarózni”. A genetikai adottságok persze számítanak, mert van, akinek nehezebb a testsúlyát tartani, illetve fogyni, de olyan nincsen, hogy emiatt nem lehet olyan alakja, amilyet szeretne.

Az elhízás globális trend, amely az emberi életmód megváltozásával függ össze, a többséget illetően nem lehet pusztán genetikai okokra fogni az egészet.

A háttérben számos különböző faktor játszik szerepet, melyek közül csupán egy a genetikai mintázat. Tény, hogy azon változtatni nem tudunk, de a többi tényezőn igen! Így a helytelen táplálkozás, a fizikai aktivitás hiánya, az elhízást elősegítő környezet vagy a túlzottan stresszes életmód igenis megváltoztatható. Ebben pedig az akaraterő nagy szerepet játszik, de a szakszerűség is ugyanolyan fontos. Csak egy jól megválasztott, szakmailag megalapozott módszerrel lehet elérni a sikeres és tartós változást.

Az élet nem feltétlenül igazságos: minél szerencsétlenebb genetikájú valaki, annál nagyobb munka elérnie az áhított célt, ez tény, de kifogásként csak a genetikát felhozni az edzés területén is önbecsapás!

akaraterő, kitartás, sport

„Ha a célra tartva megtesszük az összes lépést, ami az eléréséhez szükséges, sikerülni fog!”
Fotó: Shutterstock

 

Fejleszthető akaraterő, avagy edzd a „lelki izomzatot”!

– Az akaraterő pszichológiai oldalról megközelítve részben jellembeli vonás, részben szerzett képesség – mondja a doktornő. – De miután az ember jelleme is fejleszthető, úgy fogalmazok, hogy az akaraterő nem más, mint „lelki izomzat”, amit ugyanúgy edzeni kell, kellene, mint ahogy az egyéb izmainkat. Egyfajta lelki erőnlétről van szó.

Türelem!

A legfontosabb, hogy ne akarjunk azonnali eredményt, hagyjunk időt arra, hogy elérjük a céljainkat, és megtanuljuk a testünk működését. Ne feledjük: dekánként hízunk el, de kilónként akarunk lefogyni, ez nem fog sikerülni. Ha időben el tudjuk tolni a célt úgy, hogy közben a célra tartva megtesszük az összes lépést, ami az eléréséhez szükséges, sikerülni fog. E folyamat közben egy belső motor működik az emberben, amit úgy is nevezhetünk: akaraterő.

 

– Egy jó tanács a technikát illetően: erősítsük meg az elhatározásunkat azzal, hogy kimondjuk, mi a célunk. Képzeljük el, hogy elértük! Hogyan fogunk kinézni, mit fogunk érezni! Legyen meg ez a kép a fejünkben! Ez menet közben is segít majd, ha éppen kicsit nehezebben megy a munka. De fontosnak tartom azt is, hogy legyen egy pontos tervünk arra, hogyan érjük el a célunkat. Egy szabályrendszer, amiben meghatározzuk a pontokat, amelyeket betartunk, és ehhez tartjuk is magunkat következetesen – javasolja a doktornő.

 

Az akaraterő és a küzdeni tudás tanítómestere: a sport

És mi a taktika az edzés területén? Mindenki másként, máshogy működik, mindenkit más motivál. Elég a gyerekkorban sokszor megkapott „belőled soha nem lesz semmi”, egy ilyen megjegyzés az illető egész életét végigkísérheti és negatívan befolyásolhatja. Viszont bármiből lehet erőt meríteni, ha elég tiszta a cél! Segítség is sokféle lehet: barátok, edzőtárs vagy szakember, kiragasztott cetlik, fotók, egy példakép, egy vizualizált kép magunkról.

De a legfontosabb az önmagunkba vetett hit.

– Számomra a sport az, ami mindenen átsegít. Nagyon jó mester, megtanít küzdeni, újra és újra nekilátni, eggyel többször felállni. Mindenkinek javaslom, hogy találja meg azt a mozgásformát, amiben örömét leli – mondja Dobos Gábor.

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

 

 

Hozzászólások

Isteni diétás vacsora néhány szem paradicsomból
Találtál a hűtőben pár szem paradicsomot, és néhány tojást? Ne is keresgélj tovább, mert máris kész a diéttás vacsorád! Mutatjuk a receptet.
Gyorsabb anyagcsere – gyorsabb fogyás
Mindannyian szeretnénk kicsit gyorsítani az anyagcserénken, ám többnyire úgy gondoljuk, a megváltoztathatatlant minek bolygatni. Bár a genetikán és az életkoron valóban nagyon sok múlik, apró trükkökkel felgyorsíthatjuk a folyamatot.
Kúszás, mászás, csimpaszkodás – Ezekkel a játékokkal lesz aktív a szünidő!
Amikor vége az ovinak és az iskolának, gyermekeink számára rengeteg idő szabadul fel. Ráadásul, a nyári időszakban még több energiájuk van és a pedagógusok helyett gyakran napközben is a szülők feladata, hogy elfáradjanak.
Bemutatkozik a kultikus női sneaker
A sneaker cipő világhírűvé vált. Ma már kétségtelen, hogy az egyik legkedveltebb lábbelinek számít mind a hölgyek mind az urak részéről. De nem csak a női- és a férfilélek van oda teljesen ezekért a cipőkért, hanem univerzálisan mindenki.
6 hatásos arcpakolás nyári gyümölcsből
Egy fárasztó nap után az arcunk is felfrissülhet, regenerálódhat a nyári gyümölcsök nyújtotta kényeztetéstől.
Ha már megtörtént a baj – diéta ételmérgezés után
A bajt jobb elkerülni, de ha már bekövetkezett, okos diétával, megfelelő élelmiszerek fogyasztásával megkönnyíthetjük a gyógyulás folyamatát.
Futás melegben: erre kell figyelni!
A futásra könnyű nemet mondani. Nem szeretünk futni, ha esik az eső vagy a hó, ha fúj szél, ha túl hideg van, és persze akkor sem, ha túl meleg.
Nyáresti sütögetés hízás nélkül
A grillezésre könnyen rá lehet kapni, mert igazán kellemes program nyárestéken. Csakhogy a kései evéssel csínján kell bánni, mert a kolbászhegyek vagy a szalonna néhány pohárka borral leöblítve könnyen megbosszulja magát, főként deréktájon.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.