Napjainkban egyre több fórumon hívják fel a figyelmet a koleszterinszint fontosságára. Ennek az az oka, hogy a szervezetünkben lévő koleszterin vegyület magas értéke többszörösére növeli a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét. Mit tehet ön a koleszterint illetően az egészsége érdekében? Összegyűjtöttünk néhány koleszterincsökkentő praktikát. 

9 tanács, hogy védje érrendszere egészségét!

EGYEN MAGNÉZIUMBAN GAZDAG ÉTELEKET!

Tanulmányok azt mutatják, hogy a magnéziumban gazdag étrend erősíti a szívet és védi az erek egészségét. A magnézium egyrészt segíti, hogy az érfalak rugalmasak maradjanak, mivel erősíti az elasztin felépítését, másrészt támogatja a szövetek, így a sérült érfalak gyógyulását. A magnézium megakadályozza, hogy a kalciumból és a koleszterinből lerakódás keletkezzen. (Magnéziumhiány esetén a „szabad” kalcium a zsírsavakkal és a koleszterinnel lép reakcióba, segítve a lerakódás növekedését.)

CSÖKKENTSE A CUKORFOGYASZTÁST!

A túlzott cukorbevitel hozzájárulhat az elhízáshoz, többféle krónikus betegség kialakulásához, és a túlsúly révén növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Egy 2014-ben közzétett tanulmány szerint összefüggés mutatható ki a cukorfogyasztás és a koleszterinszint között. Megállapították, hogy napi 100 gramm feletti cukorbevitel esetén emelkedik az összkoleszterinszint, a trigliceridszint és a „rossz koleszterinként” is emlegetett LDL-szint is. A jelenség hátterében az állhat, hogy a nagyobb cukormennyiség hatására a máj fokozza saját trigliceridtermelését.

ÁLLÍTSON ÖSSZE MAGAS ROSTTARTALMÚ ÉTRENDET!

A magas rosttartalmú ételek lassan, de viszonylag könnyen emészthetők, és gátolják a koleszterin felszívódását a belekből, ráadásul specifikusan az LDL-koleszterin szintjét csökkentik. Magas rosttartalmúak a teljes kiőrlésű gabonák, a hüvelyesek, a zöldségek, a gyümölcsök és a diófélék.

LEGYEN VEGÁN!

Persze csak akkor, ha szeretné kipróbálni ezt az életformát. A vegetáriánus és vegán étrend ugyanis a kizárólag növényi alapú, feldolgozatlan élelmiszereknek köszönhetően, bizonyítottan csökkenti a koleszterinszintet és a szív- és érrendszeri problémákat.

MONDJON NEMET A CIGARETTÁRA!

A dohányzás csökkenti a HDL-szintet és növeli a koszorúérbetegség kockázatát. Az egyik legrosszabb dolog, amit az egészsége ellen elkövethet – nem beszélve a bőrre és a fogakra gyakorolt káros hatásokról. Az orvosok szerint már napi egyetlen cigaretta is növeli a szívbetegségek és a stroke kialakulásának kockázatát.

KÖVESSE A MEDITERRÁN DIÉTÁT!

Az ómega 3 zsírsavak a kardiológusok többsége szerint hatékony fegyvert jelentenek a magas koleszterinszint elleni harcban. A mediterrán diéta – számos jótékony hatása mellett – megfelelő arányban biztosítja a szervezet számára szükséges ómega 3 és ómega 6 zsírsavakat, melyek növelik a HDL-szintet, csökkentik a szívbetegség, a rák, az ízületi és egyéb gyulladás kialakulásának kockázatát.

mediterrán diéta

MARADJON AKTÍV!

A testmozgás pozitívan befolyásolja a szív és az érrendszer állapotát, egyebek között azért is, mert hozzájárul az összkoleszterinszint csökkenéséhez. Kutatásokból kiderül, hogy a rendszeresen mozgó emberek „jó”, HDL-koleszterinszintje magasabb, ami a szív és az érrendszer jobb védelmét biztosítja. Az is bizonyítást nyert, hogy a „rossz”, LDL-koleszterin pedig alacsonyabb értéket mutat azoknál, akik legalább hetente 2,5 órát töltenek könynyű vagy közepes intenzitású mozgással, például gyaloglással, úszással, kerékpározással.

SZEDJEN GYÓGYSZERT!

Több koleszterinszint-csökkentő gyógyszer van forgalomban. Leggyakrabban úgynevezett sztatinokat, például szimvasztatin, atorvasztatin, roszuvasztatin, fluvasztatin hatóanyagú gyógyszereket rendel az orvos, de szóba jöhet más hatóanyag is (nikotinsav, fibrátok, ezetimib). Minden esetben tájékoztassa kezelőorvosát a jelentkező mellékhatásokról, hogy az önnek leginkább megfelelő készítményt kaphassa.

TARTSA A DIÉTÁT!

Ha túl sok felesleges kalóriát visz be a szervezetébe, nemcsak a súlya növekedhet, hanem a koleszterinszintje is. Ahhoz, hogy ne fogyasszon több kalóriát, mint amennyire szüksége van, fontos, hogy gondosan állítsa össze az étrendjét, tartsa magát a napi ötszöri étkezéshez és figyeljen az adagok méretére.

S. O. S. – Azonnali életmódváltás, hogy visszanyerje egészségét!

A másnapi ruhában fekteti le gyermekeit az anyuka, hogy elkerüljék a reggeli rohanást

Hozzászólások

Erre figyelj a táplálkozásodban, ha állandó fáradtság gyötör
A sokoldalú, változatos étrend segít akkor is, ha úgy érzed, hogy hiába alszol eleget, mégis folyton fáradt vagy, valamint romlik a fizikai és a szellemi teljesítőképességed.
Oldódjanak a testi-lelki blokkok! Hogy működik a craniosacralis terápia?
A craniosacralis terápia jóvoltából sok ember megszabadult már a fülzúgástól, mozgásszervi problémáktól, emésztési zavaroktól vagy a tanulási nehézségektől.
Porckopás vagy porcleválás a térdben – Más kezelést igényelnek!
A térdfájdalom lassan, évek alatt vagy akár egy rossz mozdulat következményeképpen is kialakulhat. Dr. Páll Zoltán elmondja, mi a különbség a porcleválás és a porckopás kezelése között.
Így készül a tönkölylisztes muffin aszalt gyümölccsel
A hozzávalóinak köszönhetően igazán különleges ízű és egészséges, tápláló, energiát adó ez a sütemény.
Király Péter: „A motoros kabátom már alig bírtam felhúzni, így aztán leadtam 17 kilót”
Király Péter, az Éjjel-Nappal Budapest Gabija és a Konyhafőnök VIP 2018-as szériájának győztese az életmódváltásáról mesél.
A Kajla útlevelekkel ingyenesen utazhatnak a gyerekek az őszi szünetben is
A 2020-2021-es tanév elején minden magyarországi általános iskolába kiszállították az új Kajla útleveleket. A Kajla programmal számos kedvezményhez juthatnak az alsó tagozatos diákok.
Újrakezdés az edzésben: Így vágj bele egy hosszabb kihagyás után!
Ha hetek, hónapok teltek el sport nélkül, akkor fokozatosan kell ismét hozzászoktatni a testedet a terheléshez. Czanik Krisztián személyi edző ad néhány tippet az újrakezdéshez.
Fényben az erő – lézeres kezelések a szépség szolgálatában
Életünk számos területén találkozhatunk a lézerrel és élvezhetjük áldásos, segítő hatását. Utánajártunk, hogyan vethető be a bőr egészsége és a szépség megőrzése érdekében.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.