Hogy milyen a tökéletes saláta? Nemcsak finom és laktató, hanem egészséges is. Ráadásul úgy variálhatjuk, ahogy épp a kedvünk tartja. Csupán néhány apró dologra kell figyelnünk, hogy az ínycsiklandó fogásokat megalkossuk.

Tudod, mit rakj egy egészséges, nagy tál salátába?

1. Zöldek, salátafélék

A salátafélék ásványi anyagokban és vitaminokban egyaránt gazdagok, emellett magas víz- és alacsony kalóriatartalommal kecsegtetnek. Általában magas a vastartalmuk, melynek gyors felszívódását megkönnyíti a C-vitmain. Válasszunk az alábbi fajták közül egyet, vagy akár az összeset is keverhetjük, mely a salátánk alapja lesz:

Fejes saláta, rukkola, madársaláta, sóska, spenót, lollo saláták

2. Csírák

A csírák magas tápértékkel rendelkeznek és teljes egészében emészthetőek. Bőséges választékból válogathatunk a gabonafélék, zöldségfélék és hüvelyesek csírái között. Azonban figyeljünk arra, hogy friss és hűtött terméket válasszunk és megbízható helyről szerezzük azt be. A csíráztatás ugyanis ideláis lehet a baktériumok szaporodására.

búza-, rozscsíra, brokkoli-, retekcsíra, lencse- és borsócsíra

3. Egészséges zsírok

A zsírok alkotják a szervezet legfontosabb energiaforrásait, azonban figyeljünk oda, hogy telítetlen zsírsavakat tartalmazó élelmiszereket fogyasszunk. Ezen ételek fokozzák a zsíranyag cserét is, így fogyókúránk fontos alkotóelemei lehetnek.

avokádú

Fotó: Shutterstock

avokádó, olíva bogyó, napraforgó-, fenyő-, tökmag, mandula, dió, kesudió

4. Színes összetevők

A színes ételek ínycsiklandóan néznek ki, emellett antioxidáns szerepet is betöltenek. A zöldségek és gyümölcsök festékanyaga fontos egészségmegőrző hatással bír. A narancssárga szín például magas C-vitamin és karotin tartalomra utal, antioxidáns hatású és lassítja az öregedés folyamatát. A lila színű ételeink javítják a memóriát, jó hatással vannak a nyirokrendszer működésére, gátolják a sejtek öregedését. Fogyasszunk naponta minél színesebb salátát, így segíthetjük szervezetünket a védekezéshez szükséges vitamin- és rostmennyiséghez.

paradicsom, répa, káposzta, pritamin paprika, lilahagyma

5. Egészséges extrák

Salátánkat végül megbolondíthatjuk egy marék vörösáfonyával, vagy almadarabokkal. Így egyrészt pikáns ízeket varázsolhatunk, másrészt további vitaminforrást csempészhetünk bele ételünkbe.

alma, retek, uborka

6. Öntet

Az egészséges saláta egyik titka a jó önttet

Az egészséges saláta egyik titka a jó önttet

Az öntet alapjaként válasszunk hidegen sajtolt, szűretlen étolajat, mely válogatott alapanyagból készül. Ezek az olajok nagy tisztaságúak és mellékíz mentesek. A tökmag- és szőlőmagolaj nagy százalékban tartalmaz telítetlen zsírsavakat, így kedvezően hat a vér koleszterinszintjére. A szezám- és lenmagolaj természetes antioxidáns. Néhány csepp citrom, vagy narancs és fokhagyma keveréke pikáns ízt kölcsönöz salátánknak. Az öntetet közvetlenül tálalás előtt öntsük rá a salátára, hogy az friss és ropogós maradjon.

Ez is érdekelhet:

Hozzászólások

A savanyú káposzta maga a csoda, ennyi mindenre jó!
Sokan esküsznek a savanyú káposzta áldásos hatásaira, melyekre ilyenkor, a járványos időszakban nagy szüksége lehet a gyengülő immunrendszernek.
A titokzatos karotin, amit minden nőnek ismernie kell
Akármilyen furcsán hangzik, a barnulást elősegítő kenceficéken kívül zöldségekkel és gyümölcsökkel is lehet barnulni.
Diétás nasi? Ilyen is létezik
Valljuk be őszintén, a nassolás rossz szokás, de ha fogyókúrázás közben sem tudunk lemondani róla, akkor sem kell kétségbeesni, csak érdemes egy kicsit átgondolni mit rágcsáljunk. Íme, egy remek recept:
Segítünk, hogy elkerüld a sportsérüléseket
Az edzések alatt szerzett sérülések nagyon fájdalmasak tudnak lenni és általában sok időbe telik, míg teljesen felépülsz.
Néhány diétás szabály, ami felturbózza a fogyást
28 naponta a legtöbb nő életében beköszöntenek azok bizonyos nehéz napok. Ilyenkor tombolnak a hormonok, és a pokolba kívánnánk az egészet.
Őrültség vagy zseniális? Kik azok a húsevő vegetáriánusok?
A gondosan összeválogatott vegetáriánus étrend nagyon egészséges. Akadnak is jó néhányan, akik szeretnék ezt követni, de mégsem tudnak lemondani a hús ízéről. Pedig erre is van megoldás!
Kövér vagyok? Vagy mégsem? Íme a jel, hogy diétáznod kell
Létezik néhány egyszerű módszer, amivel könnyedén megállapíthatjuk, tényleg érdemes-e belekezdenünk egy fogyókúrába.
5+1 recept, hogy ne egészségtelen felvágottat egyél
Nálad is gyakran kerül az asztalra egy-egy szelet kenyér sajttal, májassal, párizsival, dobozos túrókrémmel. De belegondoltál-e már, mennyi tartósítószert eszel meg így? Mutatjuk, mit készíts el ezek helyett gyorsan.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.