Oldal kiválasztása
A kis, vagy némileg nagyobb túlsúllyal rendelkező, ám nem tornához szokott, kezdő fogyózók erőnléte gyakran nem éri el azt a szintet, amelyet egy komoly edzőtermi óra megkövetel. Inkább csak az evés csökkentésére korlátozódik a fogyókúrájuk, ami, mint tudjuk, az eredményes és tartós súlycsökkentéshez édeskevés. Nekik találták ki az aquafitneszt.

Ezért hatékony a könnyű, minden izmot átmozgató aquafitnesz

Néhány évtizeddel ezelőtt a vietnámi háborúból hazatért egy Glenn McWaters nevű amerikai katona, aki háborús sérülései miatt képtelen volt a lábait használni. Nem volt ezzel a problémájával egyedül, mint ahogy avval sem, hogy az orvosok nem találtak megoldást a fogyatékosságára. Glenn rehabilitáció gyanánt, és erőnléte szinten tartására vízben kezdett el tornagyakorlatokat végezni. Rohamosan gyógyulni kezdett, és ettől kezdve az orvostudomány komolyan foglalkozik a vízitorna rehabilitációs használatával. Egyes nyugati országokban már a társadalombiztosítás is támogatja.

Mi is az aquafitnesz?

Egy szuperkönnyű, minden izmot átmozgató, mégis biztonságos és megfelelően kondicionáló aerobik fajta, amit vízben végeznek. Az aquafitnesz azok is nyugodt szívvel űzhetik, akik amúgy a normál aerobik órákból kimaradnak. Óriási előnye, hogy a víz biztonságos közeget teremt, a sérülések szinte teljesen kizárhatók. (Ha csak nem vesszük hozzá, hogy a medence felé csoszogva könnyen elcsúszhatunk.) Ezáltal e sport kitűnő mozgásformát jelent korra, nemre, és legfőképpen súlyra, valamint edzettségi állapotra való tekintet nélkül, míg bármely ugrálós aerobik óra az egekbe emelheti a pulzusszámot.

aquafitnesz

Fotó: Shutterstock

Sekélyebb vízben is hatékony

A vízigimnasztika órákon végzett gyakorlatok nagyon hasonlítanak a hagyományos tornagyakorlatokhoz. Általában itt is sorozatokat végeztetnek a résztvevőkkel, melyek taposásból, helyben futásból, láb- és karemelésekből, valamint körzésekből állnak.

Az aquafitnesznek két válfaja van, a sekély- és a mélyvízi torna.

Amíg a sekély vízű medencékben a vízszint általában csak mellközépig ér, addig a mélyvízben a lábak nem érnek le. Ebben az esetben a résztvevőket egy könnyű habszivacs öv tartja a vízfelszínen, amely ráadásul még a helyes háttartást is segíti. A mélyvízi edzés kicsit megterhelőbb ugyan, de ez semmit nem von le a sekélyvízi foglalkozások hatékonyságából. A foglalkozások alatt sok helyen használnak különböző súlyzó-szerű eszközöket is a gyakorlatok végrehajtásához. Ezek mind szivacsból készülnek, és a víz felhajtóerejét veszik alapul. Minél nagyobb egy súlyzó, annál nehezebb a víz alatt tartani, és minél gyorsabban végezzük a gyakorlatokat, annál intenzívebb az edzés.

Alakformál és narancsbőrt csökkent

A vízitorna áldásos hatásai közül érdemes kiemelni, hogy amellett, hogy szépen formálja az alkatot (hiszen zsírt égetünk, tehát fogyunk, és izmosodunk, vagyis a test körvonalai esztétikusabbá válnak), a narancsbőrre is jótékony hatással van.

aquafitnesz

Szépít, erősít

Az aquafitnesz számára a víz ideális hőmérséklete körülbelül 28 Celsius fok. Ebben a közegben már nem görcsölnek be az izmok, de a mozgás még nem megterhelő a szívnek. A sportág egyébként különösen jót tesz az asztmás betegeknek. A víz felhajtóerejének köszönhetően ugyanis könnyebb lesz a kilégzés és nehezebb a belégzés, ez pedig erősíti a tüdőizmokat. Szintén a felhajtóerőnek köszönhető az is, hogy az izmok úgy kényszerülnek erő kifejtésére, hogy közben az ízületek mindenféle megterheléstől mentesülnek. A sportág azoknak is ajánlott, akik tartásproblémákkal, vagy gerincbántalmakkal küzdenek, hiszen a hátizmok is kíméletesen erősödnek általa. Végül fontos megemlíteni, hogy e mozgástípus természetesen erősíti az ellenálló-képességet és az érfalakat, így segít a visszeres panaszok csökkentésében is. Az aquafitnesz nem túl megerőltető és biztonságos sport.

De magas vérnyomás esetén mértékletesség javasolt.

A terhesség első öt-hat hetében és az utolsó két hónapban a torna nem ajánlott, később viszont a szülés után kifejezetten. Természetesen fertőző, esetleg nőgyógyászati, urológiai betegségek esetén a medence kerülendő.

A férfiakat is várják

Bár az órákon ritkaság számba megy egy-egy úriember megjelenése, ennek oka a férfiak szégyenlősségükben rejlik, pedig az edzők szerint a foglalkozások legalább annyira valók férfiaknak, mint nőknek. A kevés bátor jelentkező általában az idősebb korosztályból kerül ki, de ők rendszerint ott is maradnak a csoportokban.

Haladóknak step-aerobik

Az aquafitnesz mellett az uszodák újabban vízi-stepaerobik foglalkozásokat is tartanak. Ez, ha a vizes közegtől eltekintünk, szinte semmiben nem különbözik a hagyományos step-aerobiktól, viszont előnyök tekintetében megegyezik a vízigimnasztikával. A vízben való lépegetés tökéletesen formálja a láb- és farizmokat, ezért haladó vízitornászoknak kifejezetten ajánlott.

Ezeket már olvasta?

BMI-től a célpulzusig – 5 számítási módszer életmódváltáshoz

4 frissítő gyümölcs, aminek magas a víztartalma

Hozzászólások

Diéta és Fitnesz a Facebook-on

Kávé, csoki, sós ételek? Üzenete van annak, hogy mit kívánunk
Az étel utáni vágyakozásnak rendszerint komoly oka van.
Britney Spears edzős videója téged is motiválni fog!
Britey Spears nem titkolja, hogyan hozza formába magát. Elnézve a koncertjeit, amennyit ő ugrál, szüksége is van a jó kondira. Most egy videóban beszélt az edzéstervéről.
Fagyi a diétában! Jégre tesszük a kilókat
Jégkrém a fogyókúrában? Micsoda eretnek gondolat! Pedig egyáltalán nem az.
Ez a luxus gumicsónak a vizek új királya
Hat méter hosszú, és közel 25 kiló ez a mindennel felszerelt, luxus gumicsónak, ami az idei nyár slágere lett.
Stresszűző diéta, nyugtató ételek
Szinte minden diétás tanács különféle javaslatokkal bombázza a fogyni vágyókat arra vonatkozóan, hogy mit mivel helyettesítsenek az alacsony kalóriatartalom érdekében. Most egy kicsit megreformáljuk az ilyen jellegű tanácsokat.
Kocsis Fanni útja a lovastornától a magyar plank rekordig
Fanni húsz éves volt, amikor 1 óra 15 perc és 54 másodperces eredményével felállította a leghosszabb ideig kitartott női planking gyakorlat hazai rekordját. Bár „csak” otthon, de azóta többször is megdöntötte ezt az eredményét.
10 pici lépés, amivel változtathat az életmódján
Csak tíz apró tanács, amely megváltoztathatja az életmódját, az egész életét.
Csodás átalakulás: 130-ról 69 kilóra fogyott az esküvőjére
Hat évig vacsorázott esténként gyorsétteremben, aztán mikor a mérlegre állt, már 130 kilónál tartott. Közelegő esküvője miatt úgy döntött: fogyni fog!
Megéri hajszolni a herceget? Párkeresés a valóságban
Idővel már nem csak a herceg lesz gyermekként alkotott ideálunk középpontjában. Találkozunk a szegény ember legkisebb fiával is.
A TSH nem elég? Mit nézessünk még meg pajzsmirigyzavar esetén?
Ha valaki különös, furcsa tüneteket tapasztal, ami pajzsmirigyzavarra utal, az ellenőrizteti a TSH szintjét. Azonban egy TSH eredmény önmagában nem diagnosztikus jellegű.
Buktatók helyett - Így szervezze meg az esküvőjét
Az esküvő gyönyörű, az esküvő felejthetetlen! Általánosságban elmondható, hogy az azt megelőző féléves, szervezéssel teli időszak is felejthetetlen.
Három sportos program június harmadik hétvégéjére
Ezen a hétvégén is érdemes kimozdulni. Éjszakai futóversenyek, kalandos bringapark és úszóverseny várja a kicsiket és a nagyokat.
Jennifer Aniston: „Azt mondták rám, hogy dagi vagyok”
A tésztasalátáról nem hajlandó lemondani, ezért pedig akkor is képes a kőkemény edzésre, amikor teljesen elveszíti a motivációját.
A nyári ellenség! Így kerülhető el a lábgomba
Nem túlzás a lábgomba esetében a rettegett kifejezés, hiszen akik valaha elkapták már ezt a fertőzést, pontosan tudják, hogy még lábra állni is igen megterhelő a betegség intenzív időszakában.
Az összes ingyenes szabadstrand a Balatonon
A déli parton egyelőre több szabadstrand található, mint az északin, de a pontos listát érdemes végignézni, mielőtt a Balatonra indulunk!
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.