Oldal kiválasztása
A kis, vagy némileg nagyobb túlsúllyal rendelkező, ám nem tornához szokott, kezdő fogyózók erőnléte gyakran nem éri el azt a szintet, amelyet egy komoly edzőtermi óra megkövetel. Inkább csak az evés csökkentésére korlátozódik a fogyókúrájuk, ami, mint tudjuk, az eredményes és tartós súlycsökkentéshez édeskevés. Nekik találták ki az aquafitneszt.

Ezért hatékony a könnyű, minden izmot átmozgató aquafitnesz

Néhány évtizeddel ezelőtt a vietnámi háborúból hazatért egy Glenn McWaters nevű amerikai katona, aki háborús sérülései miatt képtelen volt a lábait használni. Nem volt ezzel a problémájával egyedül, mint ahogy avval sem, hogy az orvosok nem találtak megoldást a fogyatékosságára. Glenn rehabilitáció gyanánt, és erőnléte szinten tartására vízben kezdett el tornagyakorlatokat végezni. Rohamosan gyógyulni kezdett, és ettől kezdve az orvostudomány komolyan foglalkozik a vízitorna rehabilitációs használatával. Egyes nyugati országokban már a társadalombiztosítás is támogatja.

Mi is az aquafitnesz?

Egy szuperkönnyű, minden izmot átmozgató, mégis biztonságos és megfelelően kondicionáló aerobik fajta, amit vízben végeznek. Az aquafitnesz azok is nyugodt szívvel űzhetik, akik amúgy a normál aerobik órákból kimaradnak. Óriási előnye, hogy a víz biztonságos közeget teremt, a sérülések szinte teljesen kizárhatók. (Ha csak nem vesszük hozzá, hogy a medence felé csoszogva könnyen elcsúszhatunk.) Ezáltal e sport kitűnő mozgásformát jelent korra, nemre, és legfőképpen súlyra, valamint edzettségi állapotra való tekintet nélkül, míg bármely ugrálós aerobik óra az egekbe emelheti a pulzusszámot.

aquafitnesz

Fotó: Shutterstock

Sekélyebb vízben is hatékony

A vízigimnasztika órákon végzett gyakorlatok nagyon hasonlítanak a hagyományos tornagyakorlatokhoz. Általában itt is sorozatokat végeztetnek a résztvevőkkel, melyek taposásból, helyben futásból, láb- és karemelésekből, valamint körzésekből állnak.

Az aquafitnesznek két válfaja van, a sekély- és a mélyvízi torna.

Amíg a sekély vízű medencékben a vízszint általában csak mellközépig ér, addig a mélyvízben a lábak nem érnek le. Ebben az esetben a résztvevőket egy könnyű habszivacs öv tartja a vízfelszínen, amely ráadásul még a helyes háttartást is segíti. A mélyvízi edzés kicsit megterhelőbb ugyan, de ez semmit nem von le a sekélyvízi foglalkozások hatékonyságából. A foglalkozások alatt sok helyen használnak különböző súlyzó-szerű eszközöket is a gyakorlatok végrehajtásához. Ezek mind szivacsból készülnek, és a víz felhajtóerejét veszik alapul. Minél nagyobb egy súlyzó, annál nehezebb a víz alatt tartani, és minél gyorsabban végezzük a gyakorlatokat, annál intenzívebb az edzés.

Alakformál és narancsbőrt csökkent

A vízitorna áldásos hatásai közül érdemes kiemelni, hogy amellett, hogy szépen formálja az alkatot (hiszen zsírt égetünk, tehát fogyunk, és izmosodunk, vagyis a test körvonalai esztétikusabbá válnak), a narancsbőrre is jótékony hatással van.

aquafitnesz

Szépít, erősít

Az aquafitnesz számára a víz ideális hőmérséklete körülbelül 28 Celsius fok. Ebben a közegben már nem görcsölnek be az izmok, de a mozgás még nem megterhelő a szívnek. A sportág egyébként különösen jót tesz az asztmás betegeknek. A víz felhajtóerejének köszönhetően ugyanis könnyebb lesz a kilégzés és nehezebb a belégzés, ez pedig erősíti a tüdőizmokat. Szintén a felhajtóerőnek köszönhető az is, hogy az izmok úgy kényszerülnek erő kifejtésére, hogy közben az ízületek mindenféle megterheléstől mentesülnek. A sportág azoknak is ajánlott, akik tartásproblémákkal, vagy gerincbántalmakkal küzdenek, hiszen a hátizmok is kíméletesen erősödnek általa. Végül fontos megemlíteni, hogy e mozgástípus természetesen erősíti az ellenálló-képességet és az érfalakat, így segít a visszeres panaszok csökkentésében is. Az aquafitnesz nem túl megerőltető és biztonságos sport.

De magas vérnyomás esetén mértékletesség javasolt.

A terhesség első öt-hat hetében és az utolsó két hónapban a torna nem ajánlott, később viszont a szülés után kifejezetten. Természetesen fertőző, esetleg nőgyógyászati, urológiai betegségek esetén a medence kerülendő.

A férfiakat is várják

Bár az órákon ritkaság számba megy egy-egy úriember megjelenése, ennek oka a férfiak szégyenlősségükben rejlik, pedig az edzők szerint a foglalkozások legalább annyira valók férfiaknak, mint nőknek. A kevés bátor jelentkező általában az idősebb korosztályból kerül ki, de ők rendszerint ott is maradnak a csoportokban.

Haladóknak step-aerobik

Az aquafitnesz mellett az uszodák újabban vízi-stepaerobik foglalkozásokat is tartanak. Ez, ha a vizes közegtől eltekintünk, szinte semmiben nem különbözik a hagyományos step-aerobiktól, viszont előnyök tekintetében megegyezik a vízigimnasztikával. A vízben való lépegetés tökéletesen formálja a láb- és farizmokat, ezért haladó vízitornászoknak kifejezetten ajánlott.

Ezeket már olvasta?

BMI-től a célpulzusig – 5 számítási módszer életmódváltáshoz

4 frissítő gyümölcs, aminek magas a víztartalma

Hozzászólások

Diéta és Fitnesz a Facebook-on

Zsírégetés fűszerekkel - Működik, de ezeket jó tudnia!
Néhány alapszabályt betartva a fűszerek a barátaink lehetnek a diétában!
Ingyenes sportolási lehetőségek, hogy mindenki aktív legyen!
Szuper kezdeményezés, amire nagy szükség lenne országosan is! Így lehet mindenki számára elérhető és motiváló a mozgás!
Mennyi és milyen zsírt ehetünk 1 nap alatt? - praktikus lista
Minden egészséges szervezetnek szüksége van bizonyos zsírmennyiségre. A naponta bevitt kalóriák 20-30 százaléka származhatna zsírokból, de 10 százaléknál nem több telített zsírsavakból.
Tuti reggeli fogás
Ezt a tápláló reggelit akár előre is elkészítheti a gyereknek. Finom, egészséges, garantáltan szívesen fogyasztja majd. Ettől biztosan jól indul a nap!
Bossaball – Nem csak strandsport
A látszólag nem teljesen összeillő sportok egyvelege rendkívül szórakoztató, látványos és nem utolsósorban igen hatásos mozgásforma. Bosaball edzésen jártunk!
Trükkök, hogy kevésbé hizlaljon a főzelék
Vannak trükkök, amelyek segítségével lefaraghatunk a főzelékek szénhidrát, és kalória értékéből, így már beilleszthetőek a diétába!
Last minute - 1500 kalóriás nyaralós menü
Egy tartható, egészséges menü, ami akár a hosszú hétvégére is remek megoldás lehet, ha nem akarunk többet enni 1500 kalóriánál!
4 saját testsúlyos gyakorlat, ami formába hozza a fenekét
Nincs szüksége másra, csak a saját testsúlyára, legalább 30 (szabad) percre és a kitartására! Lássuk a fenékformáló gyakorlatokat!
Szilvával az egészségért - tippek és receptek otthonra
Hogyan hat a szervezetünkre a szilva? Hogyan használhatjuk a bőrápolásban, és milyen egészséges ételeket készíthetünk belőle?
Fehérjediéta - 1 hét – 3 kiló!
Egy 7 napig tartó fehérjediétával rengeteg felesleges vizet és súlyt veszíthetünk. A proteinkúra lényege, hogy egy hétig sovány húsokat, sovány túrót, joghurtot és sovány sajtokat kell fogyasztani, kiegészítve tojással és zöldségféleségekkel.
3 nő, akik egy merész lépéssel változtatottak az életükön
Három nő meséli el, mi volt az életüket megváltoztató döntések hátterében, milyen nem várt előnyökkel járt a „bátorságuk”.
10+ tipp, hogy egészségesek maradjanak a fogai
Az ellenállhatatlan, szexis mosoly alapja az egészséges fogsor. Mindennapi ápolással, megfelelő szájhigiénével, rendszeres fogászati szűrésekkel megelőzhetők a komolyabb fogászati problémák.
Fogyás őszibarackkal - 3 napos mintaétrend
Őszibarack a piték és egyéb sütemények nagy sztárja, de a diétában és a szépségápolásban is hadba fogható! Mondjuk is, hogyan!
Kar, has, fenék - Így formálja testét vízisportokkal
A víz nem csak arra alkalmas, hogy a forróság ellen néha megmártózzunk benne. Számos lehetőséget rejt a sportolásra, amelyeket érdemes a nyaralás, pihenés során is kihasználni. Kedvcsinálóként összegyűjtöttünk néhány izgalmas vízi sportot.
Csoda, amit a testükkel művelnek – Ilyen az akrobaták élete
Hat mindenre elszánt akrobata repíti a nézőket egy olyan világba, ahol percenként csodálkozhatunk rá, hogy mire képes az emberi test.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.