Egyre több felnőtt nő szenved aknétól, amit legtöbbször hormonális változások okoznak, de a nem megfelelő étrend és a stressz is állhat a zavaró bőrproblémák, mitesszerek kialakulásának hátterében. Nézzük, hogyan szabadulhat meg tőlük!

Bőrproblémák: hogyan kezelje a pattanásos bőrt?

1. Fogyasszon kevesebb finomított szénhidrátot!

A finom liszt és a cukor fontos tápanyagokat nem tartalmaznak, viszont igen kevés rost, B-vitamin, vas található bennük. Egy 2016-os vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a magas glikémiás indexű ételek is lehetnek a bőrproblémák, pattanások okozói, illetve súlyosbíthatják az ilyen jellegű panaszokat. A tudósok azt gyanítják, hogy a szénhidrátok ezen formája növeli bizonyos férfihormonok szintjét, de az inzulinszint emelkedése is okozhat bőrproblémákat.

DF-tipp:

Iktassa ki a cukros ételeket, italokat, a fehér kenyeret az étrendjéből legalább 2-3 hónapra.

 

bőrproblémák pattanásos bőr

Mitesszerekkel nem csak a tinik küzdenek
Fotó: Shutterstock

 

2. Igyon kevesebb tejet!

Még több kutatásra van szükség annak érdekében, hogy világossá váljon, mi a pontos összefüggés a tejfogyasztás és a pattanások megjelenése között. Az biztos, hogy azok, akik rendszeresen fogyasztanak tejet, tejsavót, nagyobb eséllyel szenvednek pattanásos bőrtől. A magas cukortartalom, a tejben található fehérjék és hormonok megemelhetik a vérben az inzulinszerű növekedési faktor (IGF-I) szintjét, amely szerepet játszik a faggyútermelés növekedésében, a gyulladásos folyamatok erősödésében. Ám meglepő módon a joghurt és a sajtok nem befolyásolják negatívan a bőr állapotát!

DF-tipp:

Tehéntej helyett próbálja ki a növényi italok fogyasztását.

 

3. Használjon szalicilsavas arcápolót

Szinte az összes pattanás elleni készítményben megtalálható a szalicilsav, amely lehámlasztja a bőr felső hámrétegét, így a faggyú könnyebben a felszínre tör. A már meglévő mitesszereket nem tudja eltávolítani, de csökkenti a gyulladást, és megelőzi a további pattanások kialakulását. Hátránya, hogy nagyon szárítja a bőrt, mert nemcsak a felesleges zsírt tünteti el, hanem a vizet is, így a bőr dehidratálttá, vízhiányossá válik.

DF-tipp:

Felnőttkori bőrproblémák esetén ne a tiniknek szánt pattanás elleni készítmények közül válasszon!

 

4. A stressz csökkentése

A stressz önmagában persze nem okoz bőrbetegséget, így pattanást sem, de súlyosbíthatja a már meglévő problémákat. A stresszhormonok, mint például a kortizol, stimulálják a faggyútermelést.

DF-tipp:

Alkalmazzon természetes stresszcsökkentő módszereket: meditáljon, sportoljon rendszeresen.

 

5. Csökkentse a bevitt só mennyiségét

Bőrgyógyászok egy része azt vallja, hogy a só hatással van a bőrre: ronthatja a pattanásos bőr állapotát, illetve okozhat aknékat. Egy 2016-os tanulmány megállapította, hogy a pattanásos betegek szignifikánsan nagyobb mennyiségű sós ételt fogyasztanak, mint az aknementes kontrollcsoport tagjai.

DF-tipp:

Törekedjen alacsony nátriumtartalmú élelmiszerek fogyasztására, próbálja a napi elfogyasztott sómennyiséget 5 g alatt tartani.

 

6. Figyeljen a megfelelő hidratálásra

A pattanásos bőrnek is szüksége van hidratálásra – különösen akkor, ha akne elleni készítményeket használ, hiszen azok legtöbbször túlszárítják a bőrt. A száraz, irritált bőrön könnyen elszaporodnak a baktériumok, ami aztán újabb pattanások kialakulásához vezethet. Ördögi kör, amiből nehéz kitörni.

DF-tipp:

Használjon a bőrgyógyász által ajánlott, zsíros, aknés bőr ápolására kifejlesztett hidratáló krémet.

 

7. Használjon helyi antibakteriális szereket és retinoidokat

Enyhe és kevésbé súlyos bőrproblémák esetén a bőrgyógyászok gyakran receptre kapható antibakteriális szereket javasolnak az aknés bőr kezelésére. Ezek erősen antibakteriális és gyulladáscsökkentő hatásúak, de a faggyútermelést nem csökkentik. Mivel a retinoidok is ránctalanító tulajdonsággal rendelkeznek (elősegítik a kollagéntermelést), különösen előnyösek a felnőttkori pattanástól szenvedők számára. A helyileg ható retinoidkészítmények meggátolják a mitesszerek kialakulását, viszont a faggyútermelést nem csökkentik és gyulladáscsökkentő hatásuk is mérsékelt. (Súlyos esetben szisztémás retinoidok használata jelenthet megoldást, amelyeket azonban csak körültekintően szabad alkalmazni, rendszeres orvosi felügyelet mellett.)

DF-tipp:

Ha a bőrproblémák, a pattanásai nem javulnak kozmetikai kezelések és életmódváltás hatására sem, keressen fel bőrgyógyász szakorvost!

 

 

EZ IS ÉRDEKELHETI:

 

 

 

Hozzászólások

Miért aludj többet?
Egy egészséges felnőttnek napi 7-9 óra alvásra van szüksége, ezzel szemben átlagosan 6 óra 40 percet alszunk a hétköznapokon, míg hétvégén átlagosan 7 órát. Ez meglehetősen kevés. A gyerekeknek – életkoruktól függően – ennél is több alvásidőre van szükségük, ők 11-18 órát is átszundíthatnak a napi 24 órából. Megfelelő alvásmennyiséggel boldogabbak, kipihentebbek, testileg, lelkileg erősebbek lehetünk – és a felesleges kilók is gyorsabban lemennek. 
Hihetetlen erősítő gyakorlat, te meg tudod csinálni?
Mintha a fizika összes törvényével menne szembe ez az edzés, mely lényegében az egész testet megdolgoztatja! Gyilkos! Rengeteg videót találhatsz róla a neten, de te vajon meg tudod csinálni?
Amikor agyunkra megy a diéta (szó szerint)!
Tévedés azt gondolni, hogy a szellemi hanyatlás csak a nagyszüleinket veszélyezteti. Az apró feledékenységek, a „jaj, nem jut eszembe” állapot már a harmincas éveink közepétől is jelentkezhet. De megfelelő táplálkozással és mozgással sokat tehetünk azért, hogy szellemileg is frissek maradjunk minden életkorba.
3 zseniális karfiolrecept, ha diétázol
Elképesztő lehetőségeket rejt a karfiol! Ez az egyszerű zöldség hihetetlenül sokféleképpen elkészíthető! Rosttartalma magas, szénhidrát viszont szinte nincs benne, így az egyik legjobb választás fogyókúrához!
Mit egyél, ha szeretnél több C-vitamint?
A C vitamin fokozza immunrendszerünk működését, ennek köszönhetően lerövidíti a meghűléses megbetegedések hosszát és enyhíti a tüneteket. Azonban a náthán kívül még számos esetben fejti ki jótékony hatását.
Milyen izzadásgátlót vigyek az edzőterembe?
Az aktív életmód megfelelő higiéniát is követel. Nem mindegy, milyen kozmetikumokat használunk a tisztálkodás és az izzadság elleni védelem során. A MAKEUP webáruház szakértői összeállítottak egy listát a legjobb izzadásgátló dezodoroktól, amelyek hatékony védelmet nyújtanak edzés során is:
Éhgyomorra kávét? Tilos vagy lehet? Itt az igazság!
Akad, aki addig semmihez nem kezd hozzá, amíg meg nem itta az első kávéját éhgyomorra. A kérdés csak az, hogy vajon ez egy egészségtelen szokás, amiről mihamarabb le kellene szokni, vagy nyugodtan megtehetjük?
Egy jó módszer, hogy 40 év felett is leolvadjon a hasi zsír
A kor előrehaladtával a súlyfeleslegtől egyre nehezebb megszabadulni. Különösen a has tájékán
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.