Legyünk húsz- vagy ötvenévesek, naponta többször tesszük fel magunknak a kérdést: talán diétáznom kellene... vagy mégsem? Létezik néhány egyszerű módszer, amivel könnyedén megállapíthatjuk, tényleg érdemes-e belekezdenünk egy fogyókúrába.

Kövér vagyok? Vagy mégsem? Íme a jel, hogy diétáznod kell

Álljunk gyakrabban a mérlegre!

Kövér vagyok? Vagy mégsem? Tesszük fel magunknak sokszora kérdést. S. bár a szobai mérleget sokat a legnagyobb ellenségüknek tartják, mégis nagyon fontos már egészen fiatalon is elfogadni, hogy bizony szükségünk van rá. A testtömeg-ingadozás ellenőrzésének legegyszerűbb módja, ha heti rendszerességgel mérlegre állunk. Sokkal egyszerűbb ugyanis három-négy kiló súlyfeleslegtől megszabadulni, mint amikor már nagyon elszaladt velünk a ló. A legjobb, ha mindig reggel, étkezés előtt, ruha nélkül és ugyanazon a mérlegen mérjük meg magunkat. Ezt a szokást jó lenne már a gyerekeknek is megtanítani, és egy életen át alkalmazni; így rengeteg betegségtől kímélhetnénk meg magunkat.

Az ideális testsúly kiszámítása

Magasságunk és testtömegünk ismeretében könnyedén kiszámíthatjuk, hogy aktuális súlyunk megfelelő-e, vagy sem. Ezt nevezik testtömeg index számításnak. BMI (Body Mass Index, vagyis testtömeg index) értékünket úgy kaphatjuk meg, hogy a kilogrammban mért testtömegünket elosztjuk a méterben kifejezett magasságunk négyzetével.

Például 160 cm magasság és 70 kg testtömeg esetén:

BMI = 70 kg / (1,6 m)2 vagyis 70 / 2,56 = 27,3

Soványság 18,5

Ideális 18,5 -24,9

Túlsúly 25,0 – 29,9

Elhízás 30,0- 34,9

Súlyos elhízás 35,0- 39,9

Igen súlyos elhízás 40,0

Mérjük meg időnként a derekunkat!

villámdiéta egynapos diéta Kövér vagyok? Vagy mégsem?

Fotó: Shutterstock

Napjainkban a has körfogatának mérése is elterjedt, mivel a kutatások igazolták, hogy ez a módszer önmagában is elegendő információt ad az elhízás típusának és mértékének a megállapításához.

nem

Fokozott kockázat

Jelentősen fokozott kockázat

Férfiak

>94 cm

>102 cm

nők

>80 cm

>88 cm

Számoljuk ki, hány kalóriát ehetünk meg egy nap!

Az aktuális testtömeg és fizikai aktivitás ismeretében meghatározható a kalóriában kifejezett tényleges napi energiaigényünk, amit szintén könnyen kiszámíthatunk:

Nők: 700 + 7 X aktuális testtömeg kg X fizikai aktivitás szorzója

Férfiak: 900 + 10 X aktuális testtömeg kg X fizikai aktivitás szorzója

például egy 55 kg-os nő napi energiaszükséglete, aki irodában dolgozik és szinte semmit nem sportol:

700+7x 55x 1,2=1302 kcal naponta

Fizikai aktivitás szorzószámai

Ülő életmódnál 1,2,

közepesen aktív életmódnál 1,4,

nehéz fizikai tevékenység 1,8

aktív életmód esetén 1,8

Akkor hogyan kezdjek el fogyni?

A fenti számításokból világosan kiderül: ahhoz, hogy fogyni kezdjünk, a szükséges napi energiaigénynél kevesebbet kell fogyasztani, vagy az addig jellemző aktivitásnál bizony többet kell mozogni, és akkor több finom falat kerülhet a tányérunkra. A sikeres diéta titka azonban a türelem. Az 500-700 kcal-val kevesebb napi bevitel mellett a szervezetnek lehetősége van az anyagcsere megfelelő áthangolására. Az ideális fogyás heti átlagban 0,5-1 kg, amivel megelőzhető a jojó-effektus, vagyis a testtömeg egészségtelen ingadozása. Sok sikert kívánunk!

EZ IS ÉRDEKELHET:

Hozzászólások

Igazi diétabomba: így használd fel a céklát
Valljuk be, a nyers cékla nem a legbizalomgerjesztőbb áru a zöldségesnél, sokaknak legföljebb a savanyúság jut róla eszébe. Pedig ez a tél végéig kapható vitaminbomba nem csak remek diétás étek, de számtalan finomság alapanyaga is.
Mire jó pontosan az útifűmaghéj? Most megtudhatod!
Ez az indiai aprócska gyógynövény hihetetlen erővel bír. Rosttartalmának köszönhetően tökéletesen megszűnteti az éhségérzetet, ráadásul valósággal átmossa a szervezetedet. Ismerd meg közelebbről.
5 tipp, ha kezdő vagy és imádni fogod a futást
Elhatározod, hogy futni fogsz. Olyan egyszerűnek tűnik, hiszen mindenki csinálja. Mi lehet a titkuk?
Megszólalt a kozmetikus: ezek a legnagyobb szépségápolási bakik
A legtöbbet az időhiányra, az állandó rohanásra fogjuk – a szépségápolási hibáinkkal azonban hosszú távon többet ártunk, mint amennyit nyerünk azon a pár percen, amíg elkövetjük azokat.
A fogyókúra királynői: fedezzük fel a salátákat!
Mióta a zöldsaláta-választék itthon is túlnőtt a fejessalátán, sőt a jégsalátán is, a diétázók igazi kánaánban lubickolhatnak.
Tavaszi bőrápolás otthon, így lesz gyönyyörű az arc
Egyre többen választanak természetes alapanyagokat tartalmazó bőrápolókat, kozmetikumokat, legyen szó arctisztítóról, hidratálóról vagy festékekről.
Így gyalogolj, hogy fogyj!
Nincs szükséged eszközökre, hogy minőségi edzést végezz – elég egy jó cipő, és már indulhat is a sportolás! A gyaloglás bárki számára elérhető, kalóriaégető mozgásforma.
Szuper ötlet: tedd üvegbe a reggelit!
Kiadós, tápláló reggelivel indítod a napot? Jól teszed! Ha a munka előtti rohanásban nincs időd, készítsd el a reggelidet előző este, és éjszaka pihentesd a hűtőben.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.