Fakó bőr, gyengébb szem, lassabban forgó agy: az öregedés ijesztő tünetei. Pánikra azonban nincs ok. Helyes étkezéssel kicsit lelassíthatjuk az időt, és rengeteget tehetünk az egészségünkért.

A fiatalság megőrzése, avagy így lassítsa le az idő múlását!

Az öregedés az élet természetes velejárója, ahogyan az ezzel együtt járó fizikai változások is. Ahogy múlik az idő, egyre-másra vesszük észre magunkon a változásokat, némelyikre felkészülünk, mások váratlanul érnek, megint más változásokat pedig csak sejtünk, érzünk, de nem látunk. Hiszen a szervi változások korántsem annyira szembetűnőek, mint a mélyülő ráncok a száj körül vagy az őszülő hajkorona. Mivel természetes folyamat, megállítani nem lehet, bármennyire is szeretnénk, nem forgathatjuk vissza az idő kerekét, viszont lassíthatunk rajta. Nem a méregdrága és sokszor visszatetsző eredménnyel járó plasztikai beavatkozásokra gondolunk. Elég egy jól megválasztott étrend, ha a célunk az egészségünk a fiatalság megőrzése. Lássuk, melyik szervünknek mire van szüksége, hogy még hosszú éveken át egészségesek lehessünk.

 

Szívünk védelmében

Az évek múlásával az érfalak és az artériák veszítenek rugalmasságukból, merevebbek lesznek, emiatt a szívet a szervezet keményebb munkára fogja, hogy a test minden részére vért pumpáljon. Ráadásul a szívizomzat is öregszik, az izomsejtek száma csökken, romlik a szív teljesítőképessége. Ez azzal jár, hogy a pulzus sporttevékenység közben is lassabban emelkedik – lassabban, mint ahogyan régen tette, vagyis a korábban jól bírt terhelés már problémát okozhat. Ez magas vérnyomáshoz és egyéb szív- és érrendszeri panaszokhoz vezethet.

Étkezési javaslat:

A különböző bogyós gyümölcsök (eper, fekete ribizli, áfonya, vörös áfonya, cseresznye) antociánokban és flavonoidokban gazdagok, ezek segítik az erek tágulását, így a véráramlást. A paradicsom (feldolgozva is!) remek hatással van a szívre, hiszen likopinforrás, így csökkenti a szervezet koleszterinszintjét. A magas kakaótartalmú étcsoki pedig gyulladáscsökkentőként és antioxidánsként védi a ketyegőnket.

 

A szem egészsége

Először csak a könyvet tartjuk távolabb vagy közelebb a szemünkhöz, egy idő után már szemüveget biggyesztünk az orrunkra, hogy lássuk, mit ír a kijelző. A szem romlása is teljesen természetes folyamat, fontos viszont, hogy ezt a romlást orvosunkkal kövessük nyomon. A komolyabb betegségeket, a makula degenerációt (ami a vakság leggyakoribb oka) vagy a diabéteszes ideghártya-betegséget így lehet kiszűrni. Arról nem is beszélve, hogy a megfelelő szemüveg kiválasztásában is csak szakember segíthet.

Étkezési javaslat:

Jól megválasztott étrenddel megelőzhetőek a szembetegségek, vagy legalább csökkenthető a kialakulásuk esélye. A kivi, a spenót, a sütőtök, a cikória, a cukkini fontos antioxidánsban gazdag ételek, nagy mennyiségben tartalmaznak zeaxantint és luteint, amelyek segítik a szem egészségének megőrzését és csökkentik a látószervünk gyulladásait.

 

Erős fogak

Az idő múlásával fogaink is gyengülnek. A zománc szerkezete megváltozik, hiszen a folyamatos rágás és a különböző cukros, savas ételek igénybe veszik a fogak külső védőburkát. A meggyengült fogzománc miatt a fogak sérülékenyebbé válnak. Szintén természetes folyamat, hogy az ínyek visszahúzódnak. A fogágybetegségek okozzák a legtöbb fogvesztést. Az íny vérzését nem szabad figyelmen kívül hagyni, ha rendszeresen tapasztaljuk fogmosáskor, mindenképpen forduljunk fogorvoshoz.

Étkezési javaslat:

Unalomig ismételt, ám nem véletlenül gyakori tanács: kalciumban gazdag ételeket kell fogyasztania annak, aki szép és erős fogakat szeretne. Együnk sok élőflórás joghurtot (ne az agyoncukrozott, gyümölcsös fajtát), teljes értékű tejtermékeket, spenótot, kelkáposztát. Szintén közhely, de hanyagoljuk a cukrot, és ügyeljünk a hidratáltságra is: igyunk sokat, legalább másfél liter vizet naponta (nyáron és sportos napokon ennél is többet).

 

Ragyogó bőr

Szeretjük vagy nem, a megereszkedett bőr, a ráncok az élet velejárói. Húszas éveink végétől a bőr veszít a rugalmasságából, kevesebb kollagént termel a szervezet, és ennek következtében megjelennek az első szarkalábak. Kezelni lehet őket, krémekkel, olajokkal, szépészeti beavatkozásokkal, de helyes étrenddel is. A szép bőr és a fiatalság megőrzése úgy érhető el tehát, ha a megfelelő bőrápolás mellett kiegyensúlyozottan táplálkozunk.

Étkezési javaslat:

Ne csak a külső táplálásra fordítsunk gondot, fiatalítsuk bőrünket belülről is. A C-vitaminban gazdag ételek segítenek megőrizni bőrünk ragyogását, rugalmasságát. Együnk minél többféle paprikát, kelkáposztát, jó választás a kelbimbó is. És újra csak: igyunk sokat, vizet, gyógyteákat, kerüljük a cukrot, az alkoholt és a cigarettát – egyik sem bőrünk barátja.

 

Egy kis agytorna

Az ötvenes-hatvanas éveiket taposók – de akár a fiatalabbak is – egyre gyakrabban vehetik észre, hogy már nem úgy forog az agyuk, ahogy régen. Több mindent felejtünk el, már nem vág úgy az eszünk, mint korábban. Lassabban tanulunk. Ez ijesztő lehet, de tehetünk ellene! Fontos, hogy mentálisan is aktívak maradjunk, tanuljunk új dolgokat, például idegen nyelvet, fejtsünk rejtvényt rendszeresen, olvassunk sokat, bővítsük a tudástárunk. És persze végezzünk rendszeresen testmozgást, így a fiatalság megőrzése nem tűnik majd lehetetlen feladatnak.

Étkezési javaslat:

A tanuláson túl az étkezéssel is tehetünk agyunk egészségéért. Kerüljük a feldolgozott élelmiszereket, helyettük kövessünk ómega-3 zsírsavban gazdag étrendet. Rágcsáljunk gyakran nyers, sózatlan magvakat, dióféléket, együnk sok lazacot, antioxidánsokban gazdag áfonyát.

 

EZ IS ÉRDEKELHETI:

Hozzászólások

Házi granola kókusszal – A nap kedvenc egészséges desszertje
Érdemes a bolti, gyakran agyoncukrozott változat helyett otthon elkészíteni a granolát: tápláló, egészséges és nagyon finom reggeli!
„Fogyni akarok, de mikor csökkentem az ételadagokat, szédülni kezdek...”
Sok esetben azért nem tart ki a fogyni vágyó az új étrendje mellett, mert a drasztikus kalóriamegvonás miatt rossz lesz a közérzete. Kovács Judit dietetikus tanácsai segíthetnek elkerülni a problémát.
Színterápia: Hogy működik, miben segít?
Már az ókorban is hittek a színek és fények gyógyító erejében. A színterápiát napjainkban a modern orvostudomány is egyre többet használja!
Fahéjas csiga – A nap kedvenc egészséges desszertje
Hogyan készül az egészséges fahéjas csiga? A megoldás: kevesebb cukor, nulla vaj vagy margarin, lecserélt fehér liszt – és egy titkos hozzávaló.
Zöld teás tápiókapuding – A nap kedvenc egészséges desszertje
Szeretne kipróbálni egy egyszerűen elkészíthető, mégis különleges édességet? Kovács Judit dietetikus, szakács és Ujvári Szilvia glutén- és tejmentes receptjét ajánljuk!
Eke Angéla: „A futás nekem most egyfajta terápia is”
A színésznő két évvel ezelőtt nem előre megfontolt szándékkal váltott életmódot. Azóta kitanulta a vegetáriánus konyha rejtelmeit, amit kifejezetten élvezett, hiszen a főzés az egyik szenvedélye.
Képesség az örömre
Időnként kirobbanó formában, máskor csak erős közepes szinten éljük napjainkat. Majd valami újra összeroppan... A szomorúság, csalódás oka ezerféle lehet. Leegyszerűsödnek a napok, a színek eltűnnek, beszürkülnek.
Reggelizzen, és fogyjon! – Tippek típusok szerint
Attól függően, hogy mit szeret reggelizni, elárulunk néhány trükköt, amelyeknek a segítségével könnyebb lesz megszabadulni a pluszkilóktól!
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.