Íme, néhány egészséges élelmiszer, amelyek rendszeres fogyasztásával csökkenthető a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata.

Legyen a szíve barátja – Top 10 szíverősítő étel

1. Zabpehely

Vízben nem oldódó rostban gazdag, csökkenti a koleszterinszintet, védi az ereket, így rendszeres fogyasztása csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Legjobb, ha nem a boltban kapható, már elkészített, cukros müzlikeveréket fogyasztjuk, hanem magunk főzzük otthon zsírszegény tejből vagy növényi italból és zabpehelyből zabkását. Bogyós gyümölcsükkel, kevés magfélével dúsíthatjuk, így lesz igazán szíverősítő étel.

2. Citrusfélék

Nemcsak a trombózis kialakulásának lehetőségét minimalizáló flavoidokban, de C-vitaminban is gazdag gyümölcsök, amelyek segíthetnek csökkenteni a szívbetegségek kialakulásának esélyét. A boltban kapható levet helyett inkább magunk készítsünk gyümölcslevet a gyümölcs kipréselt levélből, szükség szerint vízzel hígítva.

3. Paradicsom

Szívbarát káliumban és antioxidánsokban gazdag. Például likopinban, ami segít csökkenteni a koleszterinszintet, tágítja az ereket, és ezzel csökkenti a szívinfarktus esélyét. Kalória és cukortartalma alacsony, így bármelyik diétába illeszthető ez a szíverősítő étel. Mivel a likopin hőkezelés hatására nem tűnik el, így bátran főzhetjük, és használhatjuk a feldolgozott paradicsomkészítményeket (passzírozott változat, konzerv hámozott-darabolt) is.

4. Diófélék/olajos magvak: mandula, dió, pisztácia

Rost- és vitamintartalmuk igen magas. E-vitamint tartalmaznak, ami csökkenti a koleszterinszintet, emellett pedig ómega-3 zsírsavakban gazdag ételek. Natúr, sózatlan formában együk az olajos magvakat, és figyeljünk oda a mennyiségre!

5. Hüvelyesek: bab, borsó, lencse

Kiváló fehérjeforrások! Azok, akik hetente legalább egyszer-kétszer esznek valamilyen hüvelyes zöldséget, kisebb eséllyel betegszenek meg valamilyen szív- és érrendszeri betegségben. A cukorbetegeknek is érdemes minél gyakrabban enniük, ugyanis segítenek a vércukorszint kordában tartásában.

Szívkímélő étrend

Mit tanácsol a dietetikus?

  • Fogyasszunk el napi 4-5 adag zöldséget és gyümölcsöt!
  • Próbáljuk ki a magasabb rosttartalmú gabonaféléket: fogyasszunk fehér kenyér helyett rozskenyeret, tészta helyett kölest vagy bulgurt.
  • Főzzünk zsírszegényen – az étel készüljön sütőben, agyagedényben, esetleg pároljuk, kevés olajon pirítsuk a fogásokat, mellőzzük a rántás, a bő olajban sütést.
  • Ne sózzunk és cukrozzunk feleslegesen, élvezzük az alapanyagok természetes ízét!
  • Fogyasszunk minimum 1,5-2 liter vizet a nap során.

6. Extra szűz olívaolaj

Telítetlen zsírokban gazdag, amelyek segítenek alacsony szinten tartani a koleszterin- és vércukor szintet. Ízesítsük rendszeresen olívaolajjal és -bogyókkal a salátáinkat.

7. Zöld tea

Nem csak öregedésgátló és „pörgető” hatása miatt érdemes fogyasztani. Azok, akik naponta négy vagy több csésze zöld teát isznak, 20 százalékkal csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

8. Brokkoli, spenót, kelkáposzta

Aki egészséges étrendet követ, amúgy sem hagyja ki a diétájából ezeket a zöldségeket, de másoknak sem érdemes: szívbarát, karotinoidokban (antioxidáns) gazdag, rostdús ételek. Vitamin- és ásványianyag-tartalmuk magas.

9. Magas kakaótartalmú étcsokoládé

Az étcsokoládé jótékony hatását már számos tanulmány bizonyította, egy 2012-es kutatás egyenesen azt állítja, hogy a naponta fogyasztott, magas kakaótartalmú csoki csökkenti a nem halálos kimenetelű szívinfarktus kialakulásának esélyét azoknál, akik szív- és érrendszeri betegségre hajlamosak. Polifenol nevű flavonidokat tartalmaz, ami segít a vérnyomás, a véralvadás és a gyulladások csökkentésben.

10. Lazac

A lazac a többi, ómega-3 zsírsavban gazdag halhoz (szardínia, makréla) hasonlóan igazi szíverősítő étel. Csökkenti a szívritmuszavar kialakulásának esélyét, illetve az érelmeszesedés ellen is kiváló „fegyver”.

EZ IS ÉRDEKELHET:

Hozzászólások

Egyszerű módszerek, hogy elkerüld a túlevést
Az ünnepi időszakban bizony nehéz mértéket tartani. De ha napokig, hetekig kontroll nélkül sokat eszünk, rövid időn belül jelentős súlytöbbletre tehet szert. Íme, néhány bevált jótanács a túlevés kiküszöbölésére.
„Az én sikersztorim” felhívás nyertesei
Köszönjük, hogy jelentkeztetek felhívásunkra, melyet „Az én sikersztorim” címmel hirdettünk meg, Béres Alexandrával együttműködésben.
Vásárolj Kiváló Minőségű Élelmiszert!
Szeretnél minőségi, biztonságos élelmiszert vásárolni? A Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegyrendszer garanciát ad arra, hogy magas minőségű termékekhez juss hozzá.
Együnk jót, és tegyünk jót!
Akár home office-ban dolgozunk, akár bejárunk a munkahelyünkre, rengeteg időt spórolhatunk meg azzal, ha házhoz rendeljük a kedvenc ételeinket – ezzel ráadásul a kedvenc éttermeinket is támogatjuk!
Betegséget jelezhet, ha a fűtött szobában, jól beöltözve is fázol
Teljesen normális, ha télen a rosszul fűtött irodában didergünk. Ám ha folyton fázunk, még akkor is, ha a meleg szobában ülünk, akkor talán valami bajt jelez a szervezetünk.
Edzd az akaraterőd! – Az ünnepek környékén jól jön
Az ünnepek közeledtével valószínűleg nagyobb szükséged lesz az akaraterődre, mint az év többi részében. Itt az ideje, hogy rágyúrj egy kicsit ezzel az edzéstervvel.
7 elterjedt mítosz a pilatesről
A pilates egyre népszerűbb a nők körében, mégis sok a hibás információ a testmozgás ezen formájáról. Íme, a leggyakoribb tévhitek – és a cáfolatok!
Hónapokig tarthat, míg a COVID-19 után a tüdő egészsége helyreáll
A koronavírus-fertőzésen átesett betegek közül többen elhúzódó panaszokról számolnak be. A szaglás elvesztése, a fejfájás és fáradtságérzet mellett sokaknál tartósan fennáll a nehézlégzés, légszomj és köhögés is.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.