Mindenki lapos hasra vágyik. És sokan igencsak kitartóak, ha áramvonalas testről van szó. Mégis, vannak helyzetek, amikor minden igyekezet dacára a has puffadt, feszes, még behúzni is képtelenség. Mi lehet az oka?

Puffad a hasad? Segítünk kideríteni az okát!

1. Finomított gabonafélék

Ide tartozik a fehér rizs, a fehér lisztből készült kenyér és tésztafélék. Mivel ezek az ételtípusok már több finomítási eljáráson estek keresztül és jelentősen veszítettek természetes vitamin-, ásványianyag- és rosttartalmukból, hajlamosítanak a puffadásra. A teljes kiőrlésű lisztből készült termékek vagy a teljes értékű gabonafélék magasabb rosttartalommal rendelkeznek, így lassabban szívódnak fel, serkentik az emésztést és akadályozzák a puffadást.

MIT VÁLASSZ? Barna rizst, quinoát, teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket.

2. Magas zsírtartalmú tej

kávé, csoki, hízás

Fotó: Shutterstock

A 2%-nál magasabb zsírtartalmú tejek sajnos túl sok – bár természetes – zsírt tartalmaznak. A magas zsírmennyiség azonban nehezebbé teszi az emésztést, ráadásul eléggé megterheli a gyomrot. Persze a tej szükséges és egészséges. Mindössze annyi a teendő, hogy alacsony zsírtartalmú – 1-1,5%-os – tejet kell választani. Ezek kalciumtartalma pont ugyanolyan, mint a magas zsírtartalmú tejeké, de alacsonyabb a zsír- és a kalóriatartalmuk.

3. Szénsavas üdítők

Nem csak magas cukortartalmuk miatt veszélyesek. Még ha cukormentes szénsavas üdítőket veszel, akkor is számolni kell savasodással és puffadással. A szénsav ugyanis puffaszt, nehezebbé teszi az emésztést, hatására bélgázok képződnek. Igyekezz minimalizálni a szénsavas üdítők fogyasztását.

MIT VÁLASSZ? Citrommal ízesített teát vagy buborékmentes vizet.

4. Sajtbár

A sajt igen jó kalciumforrás, sajnos már kis mennyiségben is igen sok zsírt tartalmaz. Ami önmagában nem puffaszt, ám a töménysége miatt a szervezet nehezen dolgozza fel. A szendvicshez, salátához legközelebb válassz zsírszegény fajtát.

5. Transzzsírsavak

Már napi akár egy milligramm transzzsírsav is káros lehet az egészségre. Kutatások is igazolják, hogy a transzzsírsavak növelik a hasi zsírt, káros hatással vannak a szívre és az érrendszerre és negatív hatással a koleszterinszintre. Szerencsére az élelmiszergyártók ma már kiemelten ügyelnek arra, hogy minimalizálják a transzzsírsavak mennyiségét az ételekben. Ettől függetlenül mindig ellenőrizd az ételek címkéjét és összetevőit. Különösen ügyelj a konzerv és a félkész ételek összetevőire.

6. Feldolgozott húsok

Az előre csomagolt kolbászok, virslik, hamburgerhúsok és sokszor a felvágottak is rejtett cukrot, zsírokat, transzzsírokat tartalmazhatnak. Ráadásul sok esetben nem kis mennyiségű tartósítószer van bennük. Márpedig ezek mindegyike puffadást okoz, savasítja a szervezetet és megnehezíti az emésztést. Vásárolj friss húsokat és inkább otthon készíts hamburgerhúst, fasírtot vagy házi pástétomot.

7. Gyorsételek

hizlaló étel, sült krumpli, hamburger

Zsíros sült krumpli, chips, hamburger… A néhány salátalevél és egy szelet paradicsom nem teszi egészségessé a gyorséttermi menüt!
Fotó: Shutterstock

Amelyek többnyire bő zsírban sülnek és rengeteg felesleges transzzsírsavat tartalmaznak. Nagyon nehezen emészthetők, puffadást és sokszor gyomorégést, valamint székrekedést okozhatnak. Ennek oka a sok zsír mellett az alacsony rosttartalom. Lehetőség szerint kerüljük a gyorséttermeket, de ha mégis betévednénk, igyekezzünk a sok zsíros étel mellé valamilyen zöldséget vagy salátafélét is fogyasztani. (A hamburgerekben található egy darab salátalevél még nem minősül elegendő zöldségnek.)

8. Chipsek

Ezek a sóban és kalóriában gazdag nasik nagy mennyiségű zsírt tartalmaznak. Hidrogénezett növényi olajjal készülnek, rengeteg ízfokozó vagy tartósítószer hozzáadásával. Ezáltal mire fogyasztásra kerülnek, nagyon magas lesz a transzzsírsavtartalmuk. A sok só, zsír és transzzsír lassítja az emésztést, puffadást okoz. A sós chipsek rendszeres fogyasztása akár szív- és érrendszeri problémához is vezethet.

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ez lesz a kedvenc diétás, nyári sütid: barackos ropogós
Ezt a diétás édességet pillanatok alatt elkészítheted, hidegen és melegen is isteni. 
Ezért nem mindegy, hogyan pótlod a magnéziumot
A magnézium a szervezet számos folyamatában fontos szerepet játszik, beleértve a vérnyomás és a vércukorszint szabályozását, az energiatermelést és a csontok optimális egészségének megőrzését.
Időnként nem árt egy kis takarítás: használd a turmixok erejét
Ilyenkor tavasszal érdemes kihasználni a rengeteg friss zöldség és gyümölcs gyógyító erejét. Igyunk minden nap turmixokat!
Ínhüvelygyulladás: Hogyan szüntethető meg a fájdalom és előzhető meg a visszatérése?
Az ínhüvelygyulladás (tenosynovitis) világszerte emberek millióit érintő fájdalmas és hátráltató mozgásszervi betegség, ami a test különböző részein jelentkezhet. Leggyakrabban a csuklók, az ujjak inai, valamint az Achilles-ín érintett.
Nemcsak fogyni segít az eper! Érdemes többet enni belőle
Amellett, hogy finom, a diétát is támogatja, úgyhogy a szezonban megéri sokat fogyasztani belőle, mégpedig a következőképpen.
A legjobb tippek, hogy nyárra tökéletes formában légy
Kedvetlennek és állandóan kimerültnek érzed magad? Lehet, hogy te sem tudod leküzdeni a hosszú téli hónapok után jelentkező tavaszi fáradtságot.
Íme a legdurvább okok, amiért nem tudsz lefogyni
Salátát eszel salátával, megvonod magadtól a finom falatokat, még némi sportra is ráveszed magad, a mérleg mégsem mozdul. Vagy ha igen, akkor is csak felfelé. Mit csinálhatsz rosszul? El sem hiszed, milyen apróságokon múlhat a fogyókúra sikere.
Bazsalikom, a fűszerek királya
A bazsalikom egyike a legkedveltebb és legnagyobb becsben tartott fűszernövényeknek, ami nem is csoda, mert aromája egyedülálló és nagyon különleges növény. Sokszor emlegetik együtt a rozmaringgal: „a bazsalikom a fűszerek királya”, a „rozmaring a fűszerek királynője”.

Ajánlataink