Mivel a futás egyre népszerűbb sport, nem írhatunk vagy beszélhetünk róla eleget. A kezdőket érintő leggyakoribb bakikról, valamint a legfontosabb tudnivalókról mesél kérdeztük a futóedzőt.

Hogyan kezdj el futni? – Hasznos tanácsok a futóedzőtől

Hol rontjuk el?

„A legnagyobb hiba, amikor valaki elkezd futni vagy egyénileg felkészülni bármilyen versenyre, hogy túl gyors tempót választ. Fontos, hogy a kezdet kezdetén olyan legyen a tempó, hogy még alacsony pulzusszámon tudjunk dolgozni – mondja Szántó Nelli futóedző. – Ezt egy drága pulzusmérő óra nélkül is könnyen tesztelni tudjuk. Ha futás közben szépen, egyenletesen tudunk beszélgetni valakivel, akkor jó a tempó. Ha már kapkodjuk a levegőt, akkor lassítanunk kell. A futás lényege kezdetben ugyanis nem az, hogy lefussuk a kitűzött margitszigeti kört, és a végén összeesve kiterüljünk a fűben, hanem az, úgy fussunk, hogyha azt mondaná valaki, nyomjunk le még egy kört, gond nélkül meg tudnánk tenni.”

futás, téli futás

Fotó: Shutterstock

 

Futás: 5 km-es edzésterv kezdőknek

 

A futás alapja: az állóképesség megszerzése

Főleg kezdőként az emberek többsége nem rendelkezik alap-állóképességgel, enélkül viszont nincs hova építkezni. Ha valaki nem tudja lekocogni a margitszigeti kört, akkor nincs mese, kezdetben csak gyalogolni szabad.

„Sokan lebecsülik a séta jelentőségét, pedig ez a futás előszobája, ezzel hangolódunk rá a dologra. Ha futásra adjuk a fejünket, első lépésként nem árt állapotfelméréssel kezdeni. Keressünk rá, hogy a közelünkben hol tartanak terheléses vizsgálatot, ahol a teljesítménydiagnosztika során kiderítik, milyen pulzusszámon kell elkezdenünk futni. Van erre egy matematikai képlet is, amely a 220 mínusz életkor értéket mint maximális pulzust veszi alapul, és ennek az értéknek az 50-60 százalékát tekinti 1-es, regenerációs zónának, de ez csupán egy becsült érték, ezért érdemes egyénileg elvégezni ezt a felmérést, ha igazán pontos képet akarunk kapni.”

 

Fogyás futással? Ezeket az alapszabályokat tartsd szem előtt!

 

Kezdjük lassan, futás és séta kombinációjával

„Az állapotfelmérést követően kezdetben séta és futás kombinációval építem fel az edzéseket. Ez mindenkinél eltérő és az egyén aktuális állapotától függ, hogy mennyit és milyen időközönként iktatunk be sétálós szakaszokat. Természetesen a legelején ez pont fordítva történik, a séta közé illesztjük be a kocogós részeket. Egy bizonyos idő elteltével fokozatosan növeljük a lefutott mennyiséget és ezzel együtt csökkentjük a sétát, de azt azonban fontosnak tartom, hogy az edzés ütemezett legyen, és csak az előre meghatározott részeken lehessen sétálni (pl. 4 x 8 perc kocogás, közte 2-2 perc séta). Ez a módszer segít kilépni a komfortzónából, mert nem akkor sétálhatunk, amikor pszichésen kezdenénk feladni, hanem akkor, amikor letelik az idő. Ha már ekkor úgy érezzük, hogy akár 10 percet is le tudnánk futni egyszerre, akkor is meg kell állni. Ez a technika abban is segít, hogy megismerjük a komfortzónánk határait és megtanuljuk beosztani az erőnket úgy, hogy képesek legyünk hosszabb távok megtételére is.”

 

Az alapok után: a futótempó fejlesztése

Azután van értelme a gyorsaság és az anaerob állóképesség fejlesztésének, ha már elértünk egy bizonyos alap-állóképességet. Erre a célra érdemes beépíteni az edzéstervbe a fartlek típusú edzés, ami a gyorsabb és lassabb futások ismétlését jelenti; valamint az intervall edzés, amikor teljes erőből (magas intenzitással) teljesítünk bizonyos ideig vagy szakaszon át, közte pedig pihenünk.

Gyorsabban, erősebben! Dinamikafejlesztő gyakorlatok futóknak

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

Hozzászólások

Igazi diétabomba: így használd fel a céklát
Valljuk be, a nyers cékla nem a legbizalomgerjesztőbb áru a zöldségesnél, sokaknak legföljebb a savanyúság jut róla eszébe. Pedig ez a tél végéig kapható vitaminbomba nem csak remek diétás étek, de számtalan finomság alapanyaga is.
Mire jó pontosan az útifűmaghéj? Most megtudhatod!
Ez az indiai aprócska gyógynövény hihetetlen erővel bír. Rosttartalmának köszönhetően tökéletesen megszűnteti az éhségérzetet, ráadásul valósággal átmossa a szervezetedet. Ismerd meg közelebbről.
5 tipp, ha kezdő vagy és imádni fogod a futást
Elhatározod, hogy futni fogsz. Olyan egyszerűnek tűnik, hiszen mindenki csinálja. Mi lehet a titkuk?
Megszólalt a kozmetikus: ezek a legnagyobb szépségápolási bakik
A legtöbbet az időhiányra, az állandó rohanásra fogjuk – a szépségápolási hibáinkkal azonban hosszú távon többet ártunk, mint amennyit nyerünk azon a pár percen, amíg elkövetjük azokat.
A fogyókúra királynői: fedezzük fel a salátákat!
Mióta a zöldsaláta-választék itthon is túlnőtt a fejessalátán, sőt a jégsalátán is, a diétázók igazi kánaánban lubickolhatnak.
Tavaszi bőrápolás otthon, így lesz gyönyyörű az arc
Egyre többen választanak természetes alapanyagokat tartalmazó bőrápolókat, kozmetikumokat, legyen szó arctisztítóról, hidratálóról vagy festékekről.
Így gyalogolj, hogy fogyj!
Nincs szükséged eszközökre, hogy minőségi edzést végezz – elég egy jó cipő, és már indulhat is a sportolás! A gyaloglás bárki számára elérhető, kalóriaégető mozgásforma.
Szuper ötlet: tedd üvegbe a reggelit!
Kiadós, tápláló reggelivel indítod a napot? Jól teszed! Ha a munka előtti rohanásban nincs időd, készítsd el a reggelidet előző este, és éjszaka pihentesd a hűtőben.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.