A hastájéki zsírpárna nem pusztán esztétikailag zavaró, ugyanis súlyos egészségügyi kockázatot jelent az ilyen típusú elhízás. Átfogó cikkünkben a téma szakértőit kérdezzük a hasi elhízás okairól és probléma megoldásáról.

Hasi elhízás: mi okozza, mik a veszélyei és mit tehetünk ellene?

Az Egészségügyi Világszervezet definíciója szerint az elhízás olyan zsírszövet-felszaporodás, amely egészségkárosító következményekhez vezethet, éppen ezért betegségként kategorizálták. Orvosi értelemben 30 kg/m2 feletti testtömegindex esetén beszélünk elhízásról.

elhízás, életmódváltás

Fotó: Shutterstock

 

A betegséghez vezető út

A termodinamika törvénye értelmében akkor jöhet létre elhízás, ha a bevitt energia és az energialeadás különbsége több nullánál. A felesleges energia zsír formájában felhalmozódik a szervezetben. Az esetek nagy többségében az elhízás egy komplex állapot, amelynek kialakulásában a genetikai adottságok és a környezeti tényezők egyaránt szerepet játszanak.

– Az utóbbi 30-50 évben az elhízást előidéző környezeti hatások egyre erőteljesebben jelen vannak a mindennapjainkban, az autóipar előretörése, a rengeteg tévécsatorna, a korlátlan internetezés lehetősége, a feldolgozott, tartós élelmiszerek elterjedése és a helytelen fogyókúrás módszerek népszerűsége egyaránt negatívan befolyásolja az életünket – mondja dr. Farkas Kitti.

A fokozott súlygyarapodás nem pusztán esztétikai kérdés, hanem súlyos egészségügyi probléma. A túlsúly, illetve az elhízás ugyanis maga után vonja a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri panaszok, valamint a daganatos betegségek kockázatának növekedését.

–Bár ezt szinte senki nem gondolja végig, közvetett módon rengeteg ember az elhízásba hal bele – állítja a doktornő.

 

A hasi elhízás veszélyei

A szakemberek szerint a könnyen kiszámolható BMI-értéknél jóval lényegesebb az elhízás típusa, ugyanis főleg a hasra rakódó zsírréteg jelent komoly rizikófaktort és okoz betegséget. Sajnos az érintettek háromnegyed része a veszélyeztetett alma típusba tartozik.

– Egy viszonylag egyszerű módszerrel, a haskörfogat mérésével megállapíthatjuk, hogy érintett-e valaki. Amennyiben a haskörfogat férfiaknál 94 cm, nőknél 80 cm felett van, úgy a szív-ér rendszeri kockázat magasabb – magyarázza a doktornő. – A háttérben az áll, hogy a hasban, a belek között kialakult zsigeri zsírszövet sejtjei más természetűek, mint a bőr alá, csípőre, combra lerakódott zsírsejtek. Nagyon aktívak, mintegy kéttucatnyi különböző anyagot, hormont termelnek, amelyek önmagukban is elősegítik a betegségek kialakulását.

 

Megelőzés és fogyás

Mint a legtöbb egészségügyi problémánál, a hasi elhízásnál is kiemelt figyelmet kell fordítani a prevencióra. Nagyon fontos, hogy tisztában legyünk a testünk működésével, tehát mindenekelőtt ismerjük meg az alapvető élettani folyamatokat. Ugyanis ha tudjuk, hogyan működünk, mitől fogyunk, mitől hízunk, mi áll a változások hátterében, akkor mi irányítunk, és megelőzhetjük a komolyabb bajokat. De akkor sem kell kétségbeesni, ha jelenleg éppen a korábban felszaladt pluszkilókkal küzdünk. A lényeg, hogy mielőbb szabaduljunk meg a feleslegtől, és kerüljön az egészséges tartományba a haskörfogat.

– A hasi zsír leadása persze korántsem egyszerű feladat. Ne higgyük, hogy pusztán a kalóriadeficit elegendő. Alapfeltétel, hogy kevesebb energiát vigyünk be, mint amit leadunk, ám az, hogy honnan és hogyan fogyunk, az elfogyasztott tápanyagok összetételén és a diéta felépítésén múlik. A megoldás a szakmai szempontok szerint, az élettani folyamatok alapján kidolgozott módszer, hogy zsírt veszítsen az illető, ne izmot – hangsúlyozza a doktornő.

elhízás, életmódváltás

Fotó: Shutterstock

Ne dőljünk be a csodamódszereknek!

Kulcsfontosságú tehát, hogy „jól fogyjunk”, ez az eredmény tartóssága szempontjából is elengedhetetlen. Sokan úgy vélik, hogy a súlycsökkentés drasztikus beavatkozás a szervezet normál működésébe.

– Én azt állítom, épp fordított a helyzet: az elhízáshoz vezető folyamat jelenti a normálistól való eltérést. Ha szeretnénk orvosolni az alakunk megváltozásához vezető problémát, mindenekelőtt a szervezetünk természetes testsúly-szabályozását kell helyreállítanunk. Tehát drasztikus beavatkozás helyett a normalizálásra törekedjünk! Ehhez szakemberre van szükség, ne higgyünk a hangzatos reklámüzenetekkel népszerűsített csodamódszerekben – szögezi le Farkas doktornő.

 

Az életmódban keresendők a problémák

– A szív-ér rendszeri megbetegedések kialakulása szempontjából bizonyítottan kockázati tényező a hasi (ún. viszcerális) típusú elhízás. A zsírszövetek felszaporodása ilyenkor a zsigeri szervek körül, illetve a hasüreget kötényszerűen fedő hashártyalemezek által képzett redőben történik – magyarázza Dr. Leé Sarolta, Geomedical Egészségügyi Központ belgyógyász-kardiológusa. – Az ide lokalizált zsírszövet igen aktív, kedvezőtlen irányban befolyásolja a zsíranyagcserét, a szénhidrátháztartást, valamint a szervezet hormonális egyensúlyát, így szerepet játszik a magas vérnyomás és koleszterinszint, továbbá a diabétesz kialakulásában, amelyeket közvetlen rizikófaktorként tartunk számon a koszorúér-betegség és a stroke vonatkozásában. Bár az ilyen típusú elhízás főleg a férfiakra jellemző, a menopauzát követően a nőknél is gyakrabban megfigyelhetjük. A hajlam örökölhető, a genetikai adottságoktól függ.

A hasi típusú elhízás hátterében – néhány ritka hormonális betegséget leszámítva – többnyire a túlzott kalóriabevitel és a mozgásszegény életmód áll.

 

Kezdjük el még ma!

Ez a probléma nem orvosolható néhány tablettával, komplex életmódváltásra van szükség, amelynek sarokkövei az étkezés megreformálása, a rendszeres testmozgás és a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás, javasolja a doktornő. A napi kalóriamennyiség csökkentése mellett lényeges a táplálék összetétele is (például kerülni kell a finomított szénhidrátokat, a magas telített- és transzzsírsavtartalmú ételeket). A helyes étrend összeállításában dietetikus segíthet. Főként az étkezés teljes körű megreformálásával érhetünk el tartós eredményt. A rendszeres fizikai aktivitás szintén elengedhetetlen, de tartsuk be a fokozatosság elvét! Részesítsük előnyben a pulzusszám-növekedéssel járó dinamikus, aerob (ún. zsírégető) mozgásformákat, amelyeket jól kombinálhatunk különböző tartásjavító, erősítő gyakorlatokkal. Ne tétovázzunk, kezdjük az életmódváltást még ma!

elhízás, életmódváltás, edzés

Fotó: Shutterstock

„A tudomány mai állása szerint nincs helyi zsírégetés”

– A lapos, feszes has eléréséhez rengeteg tippet találunk a különböző internetes fórumokon, vannak közöttük reális és egészen őrült elképzelések is – mondja Bartha-Darabos Ivett, minősített IFBB szakedző, mozgásfejlesztő tréner. – Ritkán látom, hogy a megszólalók rendszerben, átfogóan gondolkodnának a kérdésről, pedig ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy elérjük a célunkat. A tudomány jelen állása szerint nincs helyi zsírégetés, azaz nem tudunk „hasról fogyasztani”. Az biztos, hogy a sok-sok hasprés és felülés önmagában nem fog eredményt hozni. A hasizom igazából a törzs izmainak komplex rendszeréhez tartozó izomcsoport, gondoskodik a törzs merevségéről és a belső szervek támasztásáról, tehát funkciójából adódóan kulcsfontosságú az életünkben. Épp ezért egyensúlyt kell tartani az edzésben is, hogy a törzsünk támasztása jó legyen. Vagyis ha edzed a hasad, akkor a hátat és a farizmokat, továbbá a medencealapi izmokat is fejleszd, és persze a test minden izomcsoportját, hiszen ez egy csodálatosan működő láncolat… Mindvégig tartsd észben az alapgondolatot: ne torzítsd egyoldalú terheléssel a törzset. Ha kizárólag a hasadra koncentrálsz, és csak azt erősíted, azt a hátad könnyen megszenvedheti. Természetesen fordítva is igaz: gyenge hát esetén a has izmaira is kiemelt figyelmet kell fordítani.

 

Ne törődjünk bele!

A has izmai több rétegben helyezkednek el, a külső ferde hasizom, belső ferde hasizom, egyenes hasizom, haránthasizom és a négyszögletű ágyékizom együttesen felelősek azért, hogy minden szervünk a helyén maradjon, tudjunk állni, ülni, illetve más mozgássorokat végezni. A hasizom mindig dolgozik. A hasi zsír nemcsak esztétikai problémát jelent, de a belső szerveket is nyomhatja, és számos különböző betegséghez vezethet.

Az izmokat folyamatos terhelés alatt tartja, azok viszont nem állnak készen erre, így jelentősen nő a sérv kialakulásának veszélye. Nem szabad tehát beletörődni abba, hogy valaki „pocakos”!

 

A hasi elhízás lelki tényezői

„Edzőként mindig elmondom, hogy a lelki tényezőket is érdemes figyelembe venni. A hasi hízás gyakran arra utal, hogy az illető tolja maga előtt a problémákat, míg a hasi-deréktáji hízás inkább a gondok halmozásáról árulkodik. Aki extrém felesleggel küzd, forduljon mentálhigiénés szakemberhez, pszichológushoz, és ezzel párhuzamosan kérje orvos, edző segítségét.”

 

A hasizom edzése

– A sportolás megkezdése előtt tanácsos felmérni a hasi izmok általános állapotát. A szakember tapintással érzékeli az esetleges szétnyílást, ez különösen fontos olyan nőknél, akik már voltak várandósak – mondja Bartha-Darabos Ivett. – Emellett a sérv, a sérülések, az alkati renyheség is lényeges az edzés felépítése szempontjából, utóbbi nem uniformizálható! Egy jó fizikai állapotban lévő személy esetében némi aktiválás után szép eredményeket érhetünk el, míg egy kevésbé edzett vagy kifejezetten gyenge embernél először „edzhető” állapotba hozzuk a törzs izmait, hogy elkerüljük az esetleges sérüléseket, torzulásokat. Persze a hasizmunkat indirekt módon is fejlesztjük, mivel a legtöbb gyakorlat végrehajtásában szerepet játszik, és ezek mind erősítik, formálják a has izmait, például a légzőgyakorlatok vagy a törzs merevítése terhelés alatt.

 

A kiegyensúlyozott és mértékletes táplálkozással egybekötött, teljes testre kiterjedő edzéssel, célirányos gyakorlatsorokkal előbb-utóbb elérjük a vágyott célt. Fokozatosság és átgondoltság – ez legyen a jelszó, így biztonsággal haladunk majd előre, és az eredmény sem marad el.

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

 

 

Hozzászólások

Mire kell figyelni, ha télen a szabadban edzel?
A szabadban, tiszta levegőn végzett edzések amellett, hogy erősítik az izmokat, javítják a vérkeringést és erősítik az immunrendszert, csökkentik a feszültséget és a depressziót is.
Tudod pontosan, mit érdemes enni mozgás előtt és után?
Azt szinte mindenki tudja, hogy a testépítők, bokszolók, egyéb profi sportolók mindig alaposan megtervezik, mit esznek a nap folyamán, mit fogyasztanak edzések előtt vagy után. De mi a helyzet a hétköznapi emberekkel?
Milyen teát igyál, ha szeretnéd felgyorsítani a fogyást?
Ügyesen variálva a fajtákat észre sem veszed, hogy valójában diétázol!
Szeretnél végleg leszokni a cukorról? Itt a tuti módszer
Az édesség iránti vágy kiváltó oka a cukor! Mint a nikotin, koffein és az alkohol, a cukor is könnyen okozhat függőséget, ezért nagyon fontos odafigyelned arra, hogy naponta mennyit viszel be a szervezetedbe.
Megújult a rántott karfiol, liszt nélkül készül a panír
A karfiol az egyik legfinomabb télen is kapható zöldség. Sütéssel hozhatjuk ki leginkább a zamatát. Parmezánba burkolva pedig egyszerűen verhetetlen.
Forró téma: ezért veszélyes a munkahelyi szex
Bár a régi intelem szerint „házinyúlra nem lövünk” azaz jobban tesszük, ha nem bonyolódunk szerelmi viszonyba a munkahelyen, meglehetősen sokan élnek a lehetőséggel.
Kókuszos lett a tiramisu, ezt az éjszaka közepén is majszolhatod
Íme egy könnyen elkészíthető diétás, kókuszor desszert, amit bűntudat nélkül is megehetsz.
Egy jó farmer 5 kiló mínusz, így válaszd ki a neked valót
A jó öreg farmer talán az egyetlen olyan ruhadarab, mely 150 éve tartja magát, és garantáltan nem megy ki a divatból. Hogy mi a titok? Mutatjuk!
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.