Szeretjük a leveseket: finomak, ízletesek, ráadásul ha ezt a fogást fogyasztod, az egyszerre jelent folyadékpótlást és táplálékfelvételt – nem beszélve arról, hogy a testsúlycsökkentő étrendbe is beilleszthető.

Leves a fogyókúrában: így készítsd el, hogy egészséges és könnyű legyen

 

leves a fogyókúrában, leves, diéta

A leves a fogyókúrában, a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásban fontos szerepet kaphat
Fotó: Shutterstock

 

Hogyan tedd egészségesebbé?

Korszerű konyhatechnológiai műveletekkel, a helyes étkezés ismereteinek gyakorlati alkalmazásával a leves az egészséges táplálkozás meghatározó
eleme lehet. Pozitív táplálkozás-élettani tulajdonságait a következőképpen lehet hatékonyabbá tenni:

  • A leves elkészítéséhez alapanyagként felhasznált zöldségek (pl. sárgarépa, paradicsom, zeller), gyümölcsök (pl. alma, őszibarack, szilva) 20 százalékát nyersen áttörve dolgozd bele az ételbe. Íze nem tér el a megszokottól, de vitamintartalma jelentősen megemelkedik, sok esetben így még a hagyományos sűrítési módok (habarás, rántás) is elhagyhatók.
  • A zöldségek főző/párolólevét – ha pillanatnyilag nincs rá szükséged – tedd el, esetleg fagyaszd le, és később egy leveshez, főzelékhez vagy akár mártáshoz használd fel.
  • A finomra vágott zöldpetrezselyem nemcsak díszíti az elkészült ételt, de közvetlenül tálalás előtt a levesbe szórva a C-vitamin-tartalmát is növeli. Hasonlóan működik a metélőhagyma, a zellerzöld és egyéb friss fűszernövények, mint a bazsalikom, a menta, a rozmaring vagy a kakukkfű.
  • Alapanyagként válassz többféle kisebb energia-, de nagyobb rosttartalmú zöldségfélét, kevesebb zsírt tartalmazó húsféleséget, amiről minden esetben távolítsd el a látható zsiradékot, szedd le a szárnyasok bőrét.
  • A leves készítésénél figyelj, hogy minél kevesebb zsiradékot (az is elsősorban növényi olaj legyen) használj. A leveseket, ha szükséges, zsírtalanítsd, azaz szedd le a felszínén összegyűlt zsiradékot tálalás, fogyasztás előtt.
  • A habarással készült leveseknél részesítsd előnyben a kisebb zsírtartalmú alapanyagokat (pl. joghurtot, kefirt, tejet, zsírszegény tejfölt).
  • Rántás helyett – ha a leves jellege megengedi – sűríts inkább habarással, hintéssel.
  • A sűrítéshez (rántáshoz, habaráshoz) lisztet csak indokolt mennyiségben használj, akkor is lehetőleg teljes kiőrlésű formát.
  • A levesbetét – csipetke, burgonya-, hús-, halgombóc, máj- és daragaluska stb. – sok esetben a jellegét jelentősen meghatározó kiegészítője a levesnek. A leves energiatartalmát ezek nagyban befolyásolják.
  • Igyekezz a leveshez az alapanyagokat az idénynek megfelelően kiválasztani!

 

3 napos karcsúsító levesdiéta

 

levesdiéta, minestrone

Fotó: Shutterstock

 

Leves a fogyókúrában

Az alacsony energiatartalmú zöldség- és gyümölcsleveseket a diétázók is bátran fogyaszthatják, hiszen nagy mennyiségű folyadék- és rosttartalmuk miatt viszonylag gyorsan jóllakottság-, telítettségérzetet eredményeznek.

Az energiaszegény levesek az egészségfenntartó, testsúlycsökkentő étrendben nemcsak a nagyétkezések fogásai lehetnek, de mértékkel a tízórai, uzsonna részeként is fogyaszthatók, például nassolás helyett.

 

Mint kisétkezés

A leves a fogyókúrában így is helyet kaphat: a kis energiatartalmú levesek étrendbe iktatása segít azoknak, akik sűrűn megéheznek napközben, de félnek a túlzott energiabeviteltől, ezért kerülni szeretnék a kekszek, csokoládék és más energiadús nassok fogyasztását. Egy tányér leves két étkezés között számukra jó választás!

 

Persze ami az egyik étrendben előny, az egy másik étrendben hátrány is lehet. A leves a fogyókúrában azért hasznos, mert nagy mennyiségű folyadéktartalmával hamar jóllakottságérzetet kelt, míg tömegéhez képest viszonylag kicsi a beltartalmi értéke – kivéve egytálételként fogyasztott leveseinket, például: palócleves, gulyásleves. Azonban ezt egy roboráló étrendben (energiában gazdag, testsúlynövelő étrend – a szerk.) csak megfelelő mennyiségű levesbetéttel, különböző sűrítési eljárásokkal lehet kedvezően befolyásolni!

 

Fogyókúra szuperlevesekkel + 3 könnyű recept

 

Miből mennyit?

Összetett levesekből – például Újházy-tyúkhúsleves, Jókai-bableves – 500 ml-t, míg erő-, krém- és gyümölcslevesekből 200-250 ml-t szokás tálalni. Ez utóbbi mennyiség alkalmas arra, hogy betöltse étvágyfokozó szerepét. Ezt a hatást befolyásolják a felhasznált nyersanyagok a fűszerezés, a sűrítés fajtája, de a felhasznált levesbetét(ek) is.

 

Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ)

 

EZ IS ÉRDEKELHET:

 

 

 

Hozzászólások

Gyógyító kedvenceink – Így segít az állatasszisztált terápia
A jelenlétük, a látványuk már önmagában kedvező hatással van a kedélyállapotunkra, és a segítségükkel könnyebben átvészelhetjük életünk válságos időszakait. A szakértő elmondja, miként működik az állatasszisztált terápia.
Te is összevissza eszel, ha zsúfolt és nehéz napod van? Szakértőnk tippjei segíthetnek
A pörgős, terhelt, rohanós napokon bizony nehéz odafigyelni a kiegyensúlyozott táplálkozásra – ez pedig pluszkilókat eredményezhet. Ennek elkerüléséhez adunk néhány tanácsot.
Keresztirányú gyakorlatok Béres Alexandrával (videó)
A keresztirányú mozgásmintákat már korán elsajátítjuk a kúszással és a mászással. Ezek a mozdulatok segítik a jobb és a bal agyfélteke összehangolt működését, az idegrendszer megfelelő munkáját!
Megjelent a Diéta és Fitnesz legújabb lapszáma!
Hogyan készülj fel a hidegebb őszi időszakra? Valóban csodaszer a kollagén? Többek között erről is olvashatsz a legfrissebb Diéta és Fitnesz magazinban.
„Borzasztó érzés” – Csalók élnek vissza Makány Márta nevével és fogyásával
A divattervező fantasztikus fogyásának történetét az egész ország megismerhette, de Márta öröme mostanában nem felhőtlen: csalók áldozatává vált.
Laktató főétel fogyni vágyóknak: kölessel rakott kelkáposzta (videó)
Hosszú ideig eltelít, egészséges, nagyon finom, belefér a testsúlycsökkentő étrendbe is, és alig több mint 440 kalóriát tartalmaz. Érdemes kipróbálni!
Hogy működik? Energiafelhasználás sport közben
Honnan nyerjük az energiát a testmozgás során, és mire van szüksége a szervezetünknek a különböző típusú edzések alatt? Szakértőnk válaszol.
Szénhidrát a fogyókúrában: eláruljuk, hogy miből mennyit egyél
Mutatunk 10 nagyszerű szénhidrátforrást, amit a testsúlycsökkentő étrendbe is beilleszthetsz a megfelelő mennyiségben.
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.